Sökning: "p 14"
Visar resultat 1 - 5 av 438 uppsatser innehållade orden p 14.
1. Postoperativ smärta i hemmet hos barn som genomgått ortopediska dagkirurgiska ingrepp: Smärtskattning via ett digitalt instrument
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund - Barn som genomgår dagkirurgiska ingrepp upplever svår smärta i hemmet efteråt. För att minska risken för kronisk postoperativ smärta krävs en adekvat smärtlindring av den akuta postoperativa smärtan. Föräldrar har visat sig göra en bristfällig skattning av sina barns postoperativa smärta i hemmet. LÄS MER
2. M. vastus lateralis EMG amplitud vid bilateral maximal knäextension utifrån träningserfarenhet : En tvärsnittsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Det har tidigare undersökts hur muskelaktivering skiljer sig åt vid en unilateral (UL) och bilateral (BL) knäextension och observerats ett så kallat “Bilateral limb deficit” (BLD). Forskning saknas däremot kring hur BLD skiljer sig beroende på styrketräningserfarenhet. LÄS MER
3. Sociala medier, självkänsla och ångestsymptom hos högstadieflickor
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Det finns en växande oro för den inverkan som sociala medier har på ungas psykiska hälsa. Sociala jämförelser och orealistiska skönhetsideal nämns ofta i relation till sådana samband. Flickor i tonåren rapporterar högre förekomst av psykiska besvär samt lägre självkänsla än pojkar. LÄS MER
4. Systematics and the evolution of flower symmetry of Posoqueria (Rubiaceae)
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : The genus Posoqueria is a Neotropical group of shrubs and trees in the coffee family Rubiaceae. Posoqueria is phylogenetically poorly understood and presents several internal taxonomical difficulties. LÄS MER
5. Vilka förutsättningar har förskollärare i arbetet med att utveckla barns modersmål? : En kvalitativ studie om modersmålsutveckling i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sin möjlighet att arbeta med läroplansmålet “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska” (Skolverket 2018, s.14) samt vilka förutsättningar som förskollärare upplever sig få av andra i detta arbete. LÄS MER