Sökning: "participation of the reader"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden participation of the reader.

  1. 1. Conjunction of the spheres. The struggle for hegemony in the English language online reception of Netflix adaption: The Witcher.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Sarah R. Kern; [2024-02-06]
    Nyckelord :Production reception; Hegemony; Discourse; Transmedia; Witcher; Fantasy; Polish Fantasy; Media literacy; Convergence culture; Fan-studies; Participation culture; Technical communication; Digital Role-Playing Games; Civic imagination; Netnography; ;

    Sammanfattning : This essay uses the concepts of convergence culture, transmedia and hegemony, to understand the struggles within the English language reception to Netflix Tv production “The Witcher.” In order to help the reader, the essay presents the background to the larger Witcher franchise, as well as standard debates and issues within the fantasy genre, the role-playing-game genre and convergence culture. LÄS MER

  2. 2. "Wackra böcker stundom läsa…" : Om attityder till kvinnors läsning i svenskt 1700-tal

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anders Eklöv; [2024]
    Nyckelord :Reading; books; women; eighteenth century; genre paintings; conduct books; satire; consumption; Läsning; böcker; kvinnor; 1700-tal; genremåleri; rådgivningsböcker; satir; konsumtion;

    Sammanfattning : In a well-known verse Swedish eighteenth century writer Anna Maria Lenngren advise her fictive daughter to avoid reding, since it might distract her from her household chores. This paper intends to examine attitudes towards women’s reading in eighteenth century Sweden, using different kinds of sources: Satirical verses, conduct books for girls and young women and genre paintings by Swedish painter Pehr Hilleström, depicting bourgeoise and aristocratic interiors. LÄS MER

  3. 3. “OM DU VILL UPPLEVA ÄKTA KÄRLEK & FÅ DITT HJÄRTA KROSSAT” - En tematisk innehållsanalys av den svenska BookTok-gemenskapen på det sociala mediet TikTok

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Lindquist; Alva Lundmark; Tuva Rosén; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; TikTok; BookTok; Bokgemenskap; Läsaridentitet; Bokläsning; Performativity Theory; Social Worlds;

    Sammanfattning : Executive summary Today Swedish youth are increasingly spending more time on social media meanwhile the degree of book reading is decreasing. This development has led to negative consequences like inferior performance amongst Swedish students. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet i planeringen : En undersökning om Burlövs kommuns arbete med barns delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :André Wiedewilt; [2023]
    Nyckelord :Workshop; playground; participation; children; children s participation.; Workshop; lekplats; delaktighet; barn; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Barn har rätt till att vara delaktiga vid utformningen av de stadsrum som påverkar barnen. I ett samhälle där barnkonventionen blivit lag behöver kommuner arbeta med barns åsikter och önskemål när barnens lekplatser och skolgårdar planeras. Hur man som planerare kan ta del av barns åsikter även i de yngre åldrarna kan vara tungrott. LÄS MER

  5. 5. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; literature; literature discussion; sociocultural theory; interaction; language use; literary analysis; Didaktik; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; sociokulturell teori; litteratursamtal; interaktion; språkligt användande; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER