Sökning: "planering funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden planering funktionsnedsättning.

  1. 1. Bemötande av patienter som har intellektuell funktionsnedsättning med nedsatt kommunikationsförmåga

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Nike Amrllahi; Sadete Kryeziu; [2023]
    Nyckelord :Distriktssköterska. Intellektuell funktionsnedsättning. Kvalitativ studie. Nedsatt kommunikationsförmåga. Upplevelser.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning (IF) är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning med brister i kognition och nedsatt adaptiv förmåga. Orsaken kan bero på ärftlighet, kromosomförändring, sjukdom eller skada i hjärnan. LÄS MER

  2. 2. Standard QALY diskriminerar patienter med funktionsnedsättning : Sean Sinclairs kritik och förslag för att minska risken för diskriminering av patienter med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för praktisk filosofi

    Författare :Fidan Salih; [2023]
    Nyckelord :Patient preference theory; Filosofi; sjukvård; QALY; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Det krävs planering för tid, ekonomi och andra resurser när det kommer till sjukvård. För att sjukvård ska fungera behövs det olika verktyg och hjälpmedel. Dessa verktyg och hjälpmedel är till för att ta reda på vilka patienter som ska prioriteras och vilka behandlingar som ska finansieras. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar speciallärare/matematiklärare med att utveckla den matematiska problemlösningsförmågan hos elever med ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hall; Lena Alenskog; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; samtycke; sexualitet; sexualundervisning; relationer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan förväntas erbjuda alla elever en utbildning av hög kvalitet i en tillåtande lärmiljö där alla elever är inkluderande. Skolans uppdrag är att främja elevers lärande för att förbereda dem att leva och verka i ett modernt samhälle men den svenska skolans undervisning är inte likvärdig för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 4. "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lindström; Eva Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskolan; Intellektuell funktionsnedsättning; Läsinlärning; Läsutveckling; Fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse och att kunna tyda skrift är viktigt i dagens samhälle, därför ville vi med vår studie undersöka hur speciallärare i grundsärskolan undervisar och stärker elever med intellektuell funktionsnedsättnings läsinlärning och fonologisk medvetenhet. Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som grundar sig på Vygotskijs teori. LÄS MER

  5. 5. Två olika uppdrag men ett gemensamt mål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan speciallärare och elevhandledare i den anpassade grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Sandgren; Lena Burman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare; elevhandledare; samarbete;

    Sammanfattning : I den anpassade grundskolan samverkar speciallärare och elevhandledare tätt tillsammans i verksamhetens undervisning. Ett samarbete där två yrkesprofessioner med otroligt olika bakgrund har ett gemensamt uppdrag och mål, att stötta eleverna till bästa möjliga utveckling och lärande. LÄS MER