Sökning: "planeringstid förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden planeringstid förskollärare.

  1. 1. Att utveckla språklig medvetenhet utomhus – observationer av förskollärarnas undervisning utomhus i syfte att stärka barns språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andjelina Alijevikj; Habibe Citak; [2024-02-29]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; utomhusmiljö; förskollärare; språkliga handlingar; ELSA-modellen.;

    Sammanfattning : Tillskillnad från förskolan så bedrivs den planerade undervisningen med språkutveckling i förskoleklass främst inomhus. För att kunna bedriva en undervisning som är lekfull och lustfylld behöver det finnas variation samt medvetenhet i förskollärarnas arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. När utbildningsnivå trumfar beprövad erfarenhet : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare leder det förebyggande arbetet mot konflikter i relation till undervisningsansvaret.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Öberg; [2024]
    Nyckelord :Arbetslag; Barnskötare; Förskollärare; Konflikter; Sociokulturella perspektivet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare leder det förebyggande arbetet medkonflikthantering i arbetslaget med fokus på det undervisande uppdraget. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet och en kvalitativ metoden med intervju som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. “Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Meriam Nordin; Olivia Larsson; Sanna Agertz Weiss; [2023-10-19]
    Nyckelord :förskollärare; ansvar ; förskola; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade ansvar i förskolan? 2. LÄS MER

  4. 4. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Callenberg Danyal; Rebecka Fahlström Östvang; [2023]
    Nyckelord :utemiljö; erbjudande; affordance; lärmiljö; utomhuslärande; årstider;

    Sammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Didaktiskt planerande av musikverksamhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Caroline Söderberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en frånvaro av forskning som fokuserar på planeringen av musikverksamheten inom förskolan. Därav framkom studiens syfte att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera om och hur förskollärare planerar för musikverksamhet. LÄS MER