Sökning: "utomhuslärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utomhuslärande.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Matematik i naturen: att berika matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mirlinda Balaj Gubetini; Stina Nilsson; Vesa Zeqiraj; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; utomhusundervisning; utomhuslärande; undervisningsformer.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och sammanställa den aktuella forskningen som belyser utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande i matematik. Detta genom att undersöka påverkan av utomhuspedagogik på elevernas prestationer samt vad utomhuspedagogik har för effekter på elevers utveckling i ämnet matematik. LÄS MER

  2. 2. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Callenberg Danyal; Rebecka Fahlström Östvang; [2023]
    Nyckelord :utemiljö; erbjudande; affordance; lärmiljö; utomhuslärande; årstider;

    Sammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Utomhusvistelse i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kihl Anneli; [2016]
    Nyckelord :Preschool; location; preschool teachers. nature; outdoor learning; Förskola; placering; pedagoger; inriktning; natur; utomhuslärande;

    Sammanfattning : Forskning visar på att barn i dag är ute och leker i allt mindre omfattning än för 20 år sedan. I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall främja barnens hälsa och välmående genom att locka till den lek och rörelse som krävs för att barnen ska kunna utveckla sin koordinationsförmåga och motorik. LÄS MER

  4. 4. Lärare och elevers uppfattningar om utomhuslärande : Som lärandeverktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Nord; Peter Röjel; [2015]
    Nyckelord :Outdoor activity; playscape; playground; outdoor education.; Elevers lärande; naturvetenskap; pedagog; problematik utevistelse; skolgården; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares uppfattningar om utomhuslärandet som lärandeverktyg i undervisningen och elevers uppfattning om lärandet utomhus. Studien genomfördes i två städer med fem lärare och 113 elever i årskurs ett till sex. Metoderna som användes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer och kvantitativa enkäter. LÄS MER

  5. 5. Sinnligt lärande utomhus- Pedagogers förhållningssätt ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Barbro Rosenlund; Liselott Åkesson; [2015]
    Nyckelord :barnsyn; sinnena; utomhusvistelse och värdegrund;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar och idéer sett ur ett didaktiskt perspektiv när det gäller utomhusvistelse på förskolan. Vi har utgått från fyra fråge-ställningar. LÄS MER