Sökning: "poststrukturalistisk feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden poststrukturalistisk feminism.

  1. 1. Att skriva fram samtycke - En feministiskt poststrukturalistisk studie av samtycke i Skam karaktärerna Noora och Williams relation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Olofsson; [2021]
    Nyckelord :consent; feminism media analysis; Skam; post-structuralism; gender. samtycke; feministisk medieanalys; poststrukturalism; genus.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Based on a feminist post-structuralist framework, and a media analytical input, this thesis examines how consent is produced, handled and understood in the relationship between the two characters Noora and William from the Norwegian web series Skam. Through a feminist film analysis and the method of close reading, this thesis has been able to construct the analysis based on four sub-questions that follow a relatively chronological order of the material. LÄS MER

  2. 2. Mamma, maka, muslim - eller bara kvinna? : Synen på kvinnan i tre samhällsläroböcker - en diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Sanna Andersdotter; [2021]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; kvinna; synen på kvinnor; samhällskunskap; skola; läroböcker; poststrukturalistisk feminism; intersektionalitet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine and analyze what discourses about women can be found in three Swedish textbooks in social studies, and to identify the different social roles that are being attributed to the woman in these textbooks. The theoretical and methodological background used is Discourse Theory by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe. LÄS MER

  3. 3. Vem är jag på Tinder? -En kvalitativ studie om svenska ungdomars uppfattningar om självrepresentation på dejtingsajten Tinder ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Olofsson; Julia Stefansdottir; [2020]
    Nyckelord :Gender; online-dating; poststructural feminism; profile; self-representation; social; Genus; online-dejting; poststrukturalistisk feminism; profil; självrepresentation;

    Sammanfattning : Dejtingmarknaden för ungdomar idag kan ske likaväl genom ett fysiskt möte ute på krogen som genom en spontan “gillning” via en app. Vi människor utvecklar metoder för att presentera oss på det mest attraktiva sättet för potentiella partners oavsett om det handlar om att redigera en bild eller stå framför spegeln i timmar. LÄS MER

  4. 4. "Making live and letting die" : Samtyckeslagen som biopolitisk reglering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Micaela Caldegren; [2020]
    Nyckelord :Biopolitik; biomakt; governmentality; apparatus; radikalfeminism; feminism; genus; sexualbrott; lagstiftning; proposition; samtyckeslag;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar propositionen En ny sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet som Sverige fick 2018 utifrån ett feministiskt samt biopolitiskt perspektiv. Den har sin utgångspunkt dels i radikalfeministiska teorier och dels i en poststrukturalistisk förståelse av makt och kunskap med fokus på Foucault. LÄS MER

  5. 5. -Calle! dansar du balett eller? : En vetenskaplig essä om fritidshemsläraren som förebild i identitetsskapande processer. Sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kristina Axelsson; [2018]
    Nyckelord :gender; identity; leisure time center pedagogue; leisure tim center; role model; feministic poststructuralism; Kant; the categorical imperative; Butler; norms; feminism; genus; kön; identitet; lärare i fritidshem; fritidshem; förebild; feministisk poststrukturalism; Kant; det kategoriska imperativet; Butler; normer; feminism;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine the identity creating processes that goes on amongst pupils as well as pedagogues in leisure time centers. This seen from a gender perspective. The questions in this essay revolves around me as a role model in the leisure time center and how I use the binary gender categories in my line of work. LÄS MER