Sökning: "preschool teatcher"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden preschool teatcher.

  1. 1. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Hahne; Madelene Hammarström; [2024]
    Nyckelord :Participation; reading aloude; Preschool teatcher; language development; realization arena; Delaktighet; högläsning; förskollärare; språkutveckling; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  3. 3. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Norrman; [2023]
    Nyckelord :Artist; Identity; Music didactic; Pedagogy; Performing arts; Preschool; Förskola; Identitet; Konstnär; Musikdidaktik; Pedagogik; Scenkonst;

    Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns självkänsla : Förskollärarnas roll i stärkande av barns självkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anita Wanderoy; Madeleine Persson; [2016]
    Nyckelord :Self-esteem; method; self theory; preschool; toodler; preschool teatcher; Självkänsla; metoder; självteori; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare tänker kring och arbetar med förskolebarns självkänsla. För att kunna undersöka syftet formulerades tre frågeställningar: Vad har förskollärare för olika tankar kring förskolebarns självkänsla? Hur arbetar förskollärarna med barnens självkänsla i verksamheten? Och Används några etablerade metoder eller teorier för att stärka barnens självkänsla och varför? Den teoretiska utgångspunkten för studien är Daniel Sterns självteori, som utgår ifrån att barnets självkänsla utvecklas i samspel med andra och börjar utvecklas redan vid födseln. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers föreställningar om barns inflytande i förskolan : Villkor och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Stark; [2016]
    Nyckelord :Preschool; influence; teacher´s conceptions; conditions; possibilities; Förskola; inflytande; pedagogers föreställningar; villkor; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring pedagogers föreställningar om barns inflytande i förskolan. För att undersöka detta har jag använt mig av en fokusgrupp på fem pedagoger som genom ett gruppsamtal har fått fördjupa sig i ämnet barns inflytande. LÄS MER