Sökning: "public service kommersiella medier"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden public service kommersiella medier.

  1. 6. Journalist eller varumärke? : En studie om hur Sportexpressen och SVT Sport bygger sina journalisters varumärken

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Ludwig Billengren; Sebastian Pearson; [2017]
    Nyckelord :Sportjournalist; mediebolag; kommersialisering; profilering; varumärke;

    Sammanfattning : Den här studien ska belysa hur public service-bolaget SVT och det kommersiella mediehuset Expressen profilerar sina sportjournalister, men även hur SVT:s och Expressens profilerade journalister använder sociala medier och främst Twitter. Vidare ska studien även belysa om det går att se en kopplingmellan hur mediebolagen profilerar sina journalister till teorier om varumärkesstrategier. LÄS MER

  2. 7. Public service på agendan : – Att finnas eller inte finnas på digitala plattformar?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Mollstedt; Agnes Hedin; [2017]
    Nyckelord :Digitala medielandskapet; Sociala medier; debatt; SVT; Public service; Kritisk diskursanalys; Kommersiella medier;

    Sammanfattning : Medielandskapet förändras ständigt. Medier konvergerar och den digitala utvecklingen innebär nya utmaningar för traditionella medier. Olika åsikter om huruvida public service ska finnas och hur de i så fall bör verka på sociala medier har gett upphov till en debatt i svensk press. LÄS MER

  3. 8. SVT:s nya digitala äventyr : En studie om digitaliseringens och kommersialiseringens påverkan på PublicService med innehållet på SVT Nyheters Facebook-sida som exempel

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Simon Zandbergs; [2015]
    Nyckelord :Digitalisation; Commercialisation; Public Service; Soft News; Digitalisering; Kommersialisering; Public Service; Soft News;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur SVT:s nyhetsrapportering ser ut på Facebook för att se om dess användande har lett till en kommersialisering, samt för att ge ett exempel på hur SVT har agerat mot två utmaningar, kommersialiseringen och digitaliseringen av medier. Genom att belysa skillnaderna och likheterna mellan Facebook-sidorna SVT Nyheter och TV4 Nyheterna, ska man kunna se om SVT lever upp till Public Services löften. LÄS MER

  4. 9. Public service och kommersiella kanaler – en jämförelse av rekryteringsprocesser inom television- och radiobranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Caroline Andersson; [2015]
    Nyckelord :Recruitment; Public Service; Commercial channels; Social media; Diversity;

    Sammanfattning : Studien tar upp likheter och skillnader mellan television- och radioföretag inom public serviceoch kommersiella kanaler, av rekryteringsprocessen för en ledare till produktionen. Detta innebär att Sveriges Television (public service) jämförs mot MTG (kommersiell kanal) ochSveriges Radio (public service) mot Radio Active (kommersiell kanal). LÄS MER

  5. 10. ”Jag är journalist” En kvalitativ undersökning om journalistens yrkesidentitet och om hur den omförhandlas vid en PR-kupp.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erika Boström; Anette Hallgren; Kajsa Karlsson; [2014-08-26]
    Nyckelord :journalister; yrkesidentitet; PR; PR-kupp; ideologi; social ställning; organisatorisk tillhörighet; ontologisk trygghet; refleivitet;

    Sammanfattning : Denna studie har visat att journalister har en stark yrkesidentitet som är nära sammankopplad med idealen. De har påpekat vikten av ideal som berättande av komplicerade skeenden och granskning, och även problematiserat dem. Respondenterna tenderar även att knyta samman kring idealen vid påfrestningar från PR-kupper. LÄS MER