Sökning: "rörelse som möjlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 297 uppsatser innehållade orden rörelse som möjlighet.

  1. 1. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  2. 2. ”Så länge jag hade godkända betyg kunde jag träna och tävla” : En kvalitativ studie om möjligheten att kombinera elitidrott med studier och samtidigt ha ett socialt liv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Gustafsson; Patrik Eriksson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim and questions The purpose of the essay is to examine the possibility of combining elite sports with studies and maintaining a social life for those specializing in football and tennis at Swedish upper secondary sport schools. ·      How did students at sport upper secondary schools perceive their ability to wholeheartedly pursue excellence in their sport? ·      How did students at sport upper secondary schools perceive their opportunities to achieve optimal grades? ·      How did students at sport upper secondary schools experience the possibility of maintaining a social life in combination with their commitment to elite sports and studies? Theory and method The study is based on a holistic theory and an athletic career development model that considers several aspects to safeguard the well-being of individuals. LÄS MER

  3. 3. "Antingen är idrotten succé eller katastrof" : En kvalitativ studie om idrottslärares utmaningar med elever med NPF-anpassningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johan Ahlström; Johanna Spring; [2024]
    Nyckelord :NPF-anpassningar; Stöd; NPF;

    Sammanfattning : Purpose and Research Questions: The purpose of the essay is to examine how well teachers in primary schools perceive that the education they have received has provided them with the prerequisites to meet students with neurodevelopmental disorders (NPF) in primary education.The study also aims to investigate the specific practices they employ and the professional development they have undertaken in connection to neurodevelopmental disorders. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  5. 5. Digitala medier och lärande : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av digitala medier i skolan kopplat till elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Adnan Degirmenci; Sebastian Holmgren Celander; [2024]
    Nyckelord :Digitala medier och lärande; kvalitativ studie; lärares upplevelser; digitalisering i utbildning; elevers lärande; pedagogisk teknik; fortbildning i digitala medier;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of the study is to investigate how digitization has affected the learning of students from a teacher’s perspective and their experiences. The study examines pros and cons as well opportunities and challenges with digital media. LÄS MER