Sökning: "reflective knowledge"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden reflective knowledge.

  1. 1. Förskollärares arbete med dokumentation : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Larsson; Felix Benzon; [2024]
    Nyckelord :Documentation; phenomenography; preschool; preschool teacher.; Dokumentation; fenomenografi; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : The study conducted aims to contribute knowledge about systematic quality work in preschools from the perspective of preschool teachers, with a particular focus on the phenomenon of documentation. A qualitative method employing nine semi-structured interviews supported by a flexible interview guide was utilized as the data collection method. LÄS MER

  2. 2. Skånska vattenråds bidrag till att uppnå EU:s vattendirektivs mål om god vattenstatus : En kvalitativ studie av vattenråds organisationsstruktur och prioriteringar i Skåne

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nils Tangvald; [2023]
    Nyckelord :Water management; the EU Water Framework Directive; water status; catchment basin; water council; organizational structure; priorities; stakeholder participation.; Vattenförvaltning; EU:s vattendirektiv; vattenstatus; avrinningsområde; vattenråd; organisationsstruktur; prioriteringar; intressentdeltagande.;

    Sammanfattning : Vattenförvaltning inom EU har, enligt EU:s vattendirektiv, som mål att samtliga vattenförekomster ska uppnå god status senast 2027. Sverige är ett av de EU-länder där målet ej har uppnåtts med uppmätt icke-tillfredsställande status i en del vattenförekomster i exempelvis Skåne; en situation som inte beräknas förbättras inom tidsfristen. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av matematikundervisning med samhällspåverkande modeller i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Petter Ljung; Joakim Andersson; [2023]
    Nyckelord :Critical mathematics; critical thinking; machine learning; mathematical modelling; reflective knowledge;

    Sammanfattning : In a digital world where algorithms and mathematical models impact students’ lives and society as a whole, it is important to learn critical thinking to understand and reflect upon what is happening. How will students perceive an inclusion of mathematical models that affect society in their mathematics lessons? Prior research shows that mathematical modelling is a valuable skill. LÄS MER

  4. 4. Bridging Entrepreneurship and Sustainability Education : Perspectives and Approaches from Swedish University Educators

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sophie Jungbauer; Felix Bause; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurship education; sustainability education; pedagogies; Sweden; higher education; entrepreneurship; sustainability; sustainable development; innovation; sustainable development goals;

    Sammanfattning : Master thesis, Master of Science in Business Administration with specialisation in Entrepreneurship, Sustainability, and Social Change  Field of research: Business Administration, School of Business & Economics  University: Linnæus University, Växjö, Sweden Course code: 5FE06ESemester: Spring 2023Author: Felix Bause & Sophie JungbauerExaminer: Viktorija KalonaityteSupervisor: Marina JogmarkTitle: Bridging Entrepreneurship and Sustainability EducationSubtitle: Perspectives and Approaches from Swedish University Educators Background: Human-made climate change and its impact on humanity is one of the most severe challenges of modern times. Due to its complexity and global interconnectedness, it requires significant change and collaboration between different decision-makers. LÄS MER

  5. 5. PERSONLIG ELLER PROFESSIONELL ? : Gymnasielärares uppfattningar om den relationella kompetensens betydelse

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Koverman; [2023]
    Nyckelord :Teacher competence; Relational leadership; Considerations; Professional development; Lärarkompetens; Relationellt ledarskap; Överväganden; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : Lärarkompetens rymmer såväl ämneskunskap och didaktisk färdighet, som ledarskap och relationell kompetens. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare uppfattar betydelsen och utvecklingen av relationell kompetens i sin yrkesroll utifrån följande frågeställningar: •Hur uppfattar gymnasielärare den relationella kompetensens betydelse i sin yrkesroll? •Hur uppfattar gymnasielärare att den relationella kompetensen utvecklas? Data har samlats in genom fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER