Sökning: "rethoric"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet rethoric.

  1. 1. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  2. 2. Rysk legitimering inför den ukrainska invasionen 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Niklas Klingborg; [2022]
    Nyckelord :Makt; legitimering; Ryssland; Ukraina; tematisk innehållsanalys; innehållsanalys; retorik; Nye; Welsh; Goddard; Krebs;

    Sammanfattning : Conflicts should be analyzed in terms of a full spectrum conflict including discourse. There are more means to achieve an end goal than through the kinetic force such as military means. The invasion of Ukraine 24th of February 2022 was the culmination of many years of soft and hard power practiced by the Russian state. LÄS MER

  3. 3. Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amalia Enulf; [2022]
    Nyckelord :Visual rhetoric; Oatly; greenwashing; visuell retorik; Oatly; greenwashing;

    Sammanfattning : Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. LÄS MER

  4. 4. Vardagliga känslor : Analys av IKEA:s reklam "Där livet händer" och kommentarer på Facebook

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Miia Wännström; [2017]
    Nyckelord :frame; encoding decoding; emotions; marketing; advertising; commercial; semiotic; rethoric; social media; comments on social media; communication; ikea; facebook;

    Sammanfattning : The feelings I receive when I see these commercials makes me curious of how emotions work and if there where others who had similar reactions on the content. This lead me to check out the comments on Facebook, related to the advertising campaign. This was the beginning of choosing this topic for my study. LÄS MER

  5. 5. Jak 1:13, 1 Kor 10:13 och πειρασμóς: Ett intertextuellt studium av Jakobsbrevet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Leonhard Franke; [2017]
    Nyckelord :Temptation; πειρασμóς; intertextuality; Jas 1:13; 1 Cor 10:13; defense of God.; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : This study applies the method of intertextuality to interpret a possible dependance of Jas 1:13 on 1 Cor 10:13. Key to this study has been to analyse the use of the word for ”test” or ”temptation”: πειρασμóς, in the two texts'. LÄS MER