Sökning: "retorisk analys marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden retorisk analys marknadsföring.

  1. 1. TikToks kraft att påverka : En analys av företags övertalningsstrategier på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Jonsson; Lina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; marknadskommunikation; övertalningsstrategier; TikTok; virtuella gemenskaper; multimodal kritisk diskursanalys; retorisk analys.;

    Sammanfattning : The study aims to reveal companies' persuasion strategies on TikTok. TikTok has shown to be an effective marketing tool and today consumers feel like they often overspend their money on stuff they can't afford. This context birthed the idea to our study. LÄS MER

  2. 2. Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Gersér; Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personliga varumärken; kriskommunikation; image repair theory; retorisk analys; strategic communication; personal brand; crisis communication; rhetorical analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. LÄS MER

  3. 3. Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Bergholtz; Emma Almers; [2023]
    Nyckelord :Nikotinsnus; podcast; livsstil; kritisk diskursanalys; retorisk analys; native advertising; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. LÄS MER

  4. 4. Betalda samarbeten utan visuella element

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elvira Larsson; Filippa Holst; [2022]
    Nyckelord :podcast; marknadsföring; retorik i medier; ethos; logos; pathos; stilfigurer; ambassadörskap; storytelling; social acceleration; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur betalda samarbeten på ljudbaserade nätverk, såsom podcasts, är kommunicerade ur ett retoriskt perspektiv. Då det idag är ett stort fokus på visuellt och skriftligt material publicerat på sociala medier i bild- eller videoformat, är målet med denna studie att skapa en bredare förståelse för enbart ljudbaserad kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Måttfull retorik : En undersökning som jämför retoriken i reklamfilmer skapade av svenska spelbolag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon Hägg; [2021]
    Nyckelord :Retorik; Reklamfilm; spellagen; Covid-19; Marknadsföring; Svenska spel; Leo Vegas. Ethos; Pathos; Logos;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker reklamfilmer producerade av två svenska spelföretag, ett statligt ägt och ett privat. Med grunder i en retorisk analys syftar studien till att undersöka ifall dessa reklamfilmer kan anses vara måttfulla sett till spellagen som stiftades 2018. LÄS MER