Sökning: "riktningsgivare."

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet riktningsgivare..

  1. 1. Att stödja elevers begreppsbildning i de naturorienterande ämnena : En studie om hur undervisningen i årskurs F-6 kan utformas för att stödja elevers begreppsbildning i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Ribbert Berger; [2019]
    Nyckelord :Elevers begreppsbildning; Naturvetenskapsundervisning; EMA riktningsgivare; Utformning av undervisning; riktningsgivning i undervisning; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen i årskurs F-6 kan utformas för att stödja elevers begreppsbildning inom de naturorienterande ämnena. Studiens syfte är även att studera hur lärarna riktar elevers uppmärksamhet i meningsskapandet av naturvetenskapliga begrepp och fenomen i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att organisera för pojkars lärande : En studie av pojkars syn på framgångsfaktorer för lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Pilfalk; [2019]
    Nyckelord :Boys learning; Success factors; School culture; Relationship; Outdoor education; Pojkars lärande; skolkultur; framgångsfaktorer; utomhuspedagogik; relationer;

    Sammanfattning : This Master essay has examined boys´own view of success factors for learning. The attended school is organized with pupils from 6-16 years old. It is a school in West Sweden, which has good results among boys leaving school, the difference from the country´s results are significant. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar NO-lärare med naturvetenskapliga språket i klassrummet? : En analys av NO-undervisning genom epistemologiska riktningsgivare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Berglund; [2019]
    Nyckelord :NO-undervisning; begreppsintroduktion; epistemologiska riktningsgivare;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur NO-lärare arbetar med det naturvetenskapliga språket i grundskolans årskurs 9. Studien försöker även ta reda på hur många begrepp en lärare använder under en observation för att synliggöra innehållet. Studien analyserar lärarens språk genom att använda epistemologiska riktningsgivare som analysverktyg. LÄS MER

  4. 4. Vad är viktigt, på riktigt, för oss? : En kvalitativ studie om en organisations villighet och förväntan att ta sig an innovation.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Daniel Richardsson; [2019]
    Nyckelord :community readiness; innovation; organizational psychology; innovation; organisationspsykologi; community readiness;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studien har två syften: att, i en utvald statlig myndighet, 1) undersöka organisationens villighet till innovation och 2) att utforska vad som är allmänt kännetecknande för att ta sig an innovation i organisationen. Utgångspunkten är sju anställdas perspektiv och upplevelser kring hur deras myndighet och organisation arbetar med innovation. LÄS MER

  5. 5. Meningsskapande samtal om fysikens begrepp : Att utgå från elevernas erfarenheter och förförståelse

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Katarina Fritsch; [2017]
    Nyckelord :Conceptual knowledge; cognitive learning; meaning making; physics concept; discussions; prior knowledge; Begreppsförståelse; kognitivt lärande; meningsskapande; fysikens begrepp; diskussioner; förförståelse.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad tidigare forskning säger om hur lärare kan organisera fysikundervisningen för att stödja elever, i årskurs 4 – 9, till meningsskapande samtal om fysikens begrepp. I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat utifrån litteratur som noggrant valts ut genom en systematisk sökningsprocess i databaserna Summon, ERIC, Nordina och avhandlingar. LÄS MER