Sökning: "school blog"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden school blog.

  1. 1. Opinionsbildning för ett jämställt arbetsliv? : En kvalitativ fallstudie om intresseorganisationen Ledarna och dess ställningstagande i jämställdhetsdebatten

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amanda Gustafsson; Malva Hornfelt; [2022]
    Nyckelord :Equality; institutionalism; decoupling; isomorphic processes; translation of ideas; trade unions.; Jämställdhet; institutionalism; särkoppling; isomorfism; idéspridning; intresseorganisationer;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30  Nivå: Magisteruppsats i Företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Amanda Gustafsson (98/01/23) och Malva Hornfelt (95/11/21) Titel: Opinionsbildning för ett jämställt arbetsliv? Handledare: Magnus Linderström  Nyckelord: Jämställdhet, institutionalism, särkoppling, isomorfism, idéspridning, intresseorganisationer Forskningsfrågor: Övergripande fråga; Vilka institutionella förhållanden och processer återfinns i opinionsbildningen om jämställdhet?  Underfrågor; Hur kommer idéspridning till uttryck i Ledarnas opinionsbildning? Hur positionerar sig Ledarna i förhållande till isomorfa processer? Hur framställs Ledarnas opinionsbildning och uttalanden i förhållande till särkoppling? Syfte: Studiens syfte är att undersöka Ledarna och deras ställningstaganden kring jämställdhet utifrån ett institutionellt perspektiv, för att skapa djupare förståelse för de institutionella förhållanden och processer som försvårar aktualiseringen av jämställdhet i praktiken. Metod: I studien används en kvalitativ fallstudiemetodik och en tematisk dokumentanalys som främsta verktyg. LÄS MER

  2. 2. REAPPEARANCE OF GENDER DISPUTES IN THE ARTIFICIAL INTELLIGENCE CONSUMPTION SCENARIO

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Yizhu Wang; [2021]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis used the qualitative textual analysis research method to study the blog content and comments of the DiDi Hitch algorithm controversial published by China News on Weibo. The purpose was to explore netizens’ views on gender bias and conflict in artificial intelligence consumption scenarios, as well as the drawbacks of DiDi Travel when adapting to artificial intelligence algorithms. LÄS MER

  3. 3. Keep it Radical”: A qualitative analysis of contemporary queer discourse around gay pride

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School; Lunds universitet/Master of Science in Development Studies; Lunds universitet/Master of Science in Social Studies of Gender

    Författare :Aikaterini Tomana; [2021]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : In the last 50 years the gay pride movement has gained more momentum worldwide than ever before. The increased visibility obtained from the Stonewall riots of 1969 in the US, granted queer identities agency. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet av grundsärskoleelever i skolbloggar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Kågebäck; [2019]
    Nyckelord :Participation; participation ladder; ethics; primary school for children with learning disabilities; ascendancy; school blog; Delaktighet; delaktighetsstege; etik; grundsärskola; makt; skolblogg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om personals uppfattningar av och arbete med skolbloggen i en grundsärskola med inriktning ämnesområde. Studien synliggör mönster, metoder och förhållningssätt som främjar elever med medel, måttlig och grav utvecklingsstörning till delaktighet i producering av skolbloggar. LÄS MER

  5. 5. Equality in the Classroom : A Norm Critical Approach to Teaching Democratic Values Using Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream, The Tempest and The Taming of the Shrew

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Klara Stålnacke; [2017]
    Nyckelord :Norm-critical pedagogy; democratic values; teaching material; EFL teaching; Shakespeare; norm-critique;

    Sammanfattning : The curriculum for upper secondary school clearly states that every school is obliged to ensure that teaching centres on and implements democratic values in order to prevent discrimination (Skolverket, 2013). How to do this however, is up to the local school to decide. LÄS MER