Sökning: "schoolbooks"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade ordet schoolbooks.

  1. 16. Var har de gömt de indiska kvinnorna? : En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genuspersperktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; India; schoolbooks; gender equality; Genus; Indien; läromedel; jämställdhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how the male and female gender are portrayed in the schoolbooks that the pupils daily meet in the Swedish and Indian school. The gender regime is what we find as a normal behavior for the two binary genders, meaning how we want them and how we expect them to be. LÄS MER

  2. 17. På fel sida gränsen : En studie om minnen från första världskriget i förhållande till gymnasieböckernas skildring

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sara Goos; [2020]
    Nyckelord :World War one; Schoolbooks; Memories; Curriculum; Första världskriget; skolböcker; minnen; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : This study compares Erik Goos’s memories of World War I to what two Swedish school books in history, Historia 1b and Möt historien 1b, write about the war. Erik was born in Germany in the year of 1900 but moved with his family to Sweden as a young boy. At the age of 15, Erik got an apprenticeship at a German clothesdealer in Rödding. LÄS MER

  3. 18. Rein digital und multimedial : Das rein digitale Lehrwerk im Deutschunterricht an schwedischen Schulen aus Sicht von Lehrern und Produzenten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Grietje Garms-Cray; [2020]
    Nyckelord :digital learning; multimedia learning; digital schoolbook; foreign language learning;

    Sammanfattning : This paper is the second part of a study where the first part was written as a literature review on digital learning at school. In this second part the paper focuses on digital schoolbooks and their use in foreign language teaching, an area that has not been researched yet. LÄS MER

  4. 19. En bild säger mer än tusen ord : Analys av gudabilder i religionsläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Malin Rönnfjord Vedin; [2019]
    Nyckelord :Hinduism; Orientalism; Religion studies; Semiotic; Iconography; Schoolbooks; Gods; Policy documents; Secondary School; Hinduism; Orientalism; Religionskunskap; Semiotik; Ikonografi; Läroböcker; Gudar; Styrdokument; Grundskola; Bildanalys;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilder i svenska religionsläroböcker för högstadiet. Syftet med denna studie är att granska och analysera hur ikoniska och anikoniska gudabilder inom hinduismen lyfts fram genom bilder i olika läroböcker sedan läroplanen (Lgr11) infördes. LÄS MER

  5. 20. Lesen und lernen : Eine Analyse von Textarten und ihren Funktionen in Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Anna Tombrock; [2019]
    Nyckelord :didactics of literature; german as a second language; learning; reading; schoolbooks;

    Sammanfattning : The following study examines what kind of texts learners encounter in different textbooks, if these texts are constructed or authentic (already published), and if this has, or can have, any meaning for the learningprocess of the students. The chosen textbooks, Das Dach 4 (2007), Genau! 4 (2008), Der Sprung! 4 (2011) and Alles Deutsch: oder was? 9 (2016), are analysed with a comparative method and with a literaturedidactic theoretic framework. LÄS MER