Sökning: "schoolbooks"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade ordet schoolbooks.

  1. 11. Könsmönsters påverkan på litteraturarbetet i skolan : En systematisk litteraturstudie om hur litteraturarbetet i skolan ser ut ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; Sofia Ekelund; [2021]
    Nyckelord :fiction; gender; gender bias and school; skönlitteratur; genus; könsmönster och skola;

    Sammanfattning : This literature study was conducted with the aim to examine how the literature work in school appears from a gender perspective. It was based on two questions: “according to scientific research, how is the pupil’s reading affected by gender norms?” and “according to scientific research, how can different views of gender be made visible by working with fiction in the classroom?”. LÄS MER

  2. 12. Kan läroböcker öka elevernas deltagarkompetens i EU-frågor? : En kvalitativ studie om hur samhällskunskapsböcker skildrar EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :David Kälveus; [2020]
    Nyckelord :EU-undervisning; läromedelsanalys; deltagarkompetens; politisk kunskap; systemtilltro; polity; policy; politics; inrikespolitik och utrikespolitik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate whether schoolbooks in social science contribute to the development of students' participate competence regarding to politics. To succeed in this, the books need to cover political knowledge on the basis of three dimensions (polity, policy and politics). LÄS MER

  3. 13. Har det ens hänt? : En studie om läroböcker gällande krigen i forna Jugoslavien 1991-2001

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amina Besic; [2020]
    Nyckelord :Serbia; Bosnia; Croatia; Yugoslavia; The Yugoslav wars; Balkan; Titio; Schoolbooks; Serbien; Bosnien; Kroatien; Jugoslavien; Jugoslavienkriget; Balkan; Tito; Läroböcker;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to examine how textbooks for the upper secondary school course history 1b depict the civil war in the former Yugoslavia. Five of the six books examined are aimed at the history 1b course, but all are adapted to the new curriculum GY11. LÄS MER

  4. 14. Sekt eller samfund? Läroböckers skildringar av Jehovas vittnen : En komparativ och kvalitativ litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Hanna Svensson; [2020]
    Nyckelord :Jehovas vittnen; nyreligiös rörelse; läromedelsanalys; Jonas Otterbeck;

    Sammanfattning : Hur religion och andra livsåskådningar framställs i läroböcker är ett nödvändigt fält att vetenskapligt forska om. Vi lever i ett digitaliserat samhälle och kontinuerligt emottar ny information; sålunda har religionsämnet tillfallit att bli ett ytterst relevant läroämne. LÄS MER

  5. 15. "Det står inte i texten" : En kvalitativ studie kring hur lärare på mellanstadiet arbetar med språkutveckling i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Mimmi Storm; [2020]
    Nyckelord :history teaching; history didactic; language development; history; Historieundervisning; historiedidaktik; språkutveckling; historia; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Abstract The language that is used in the schoolbooks in the subject history seems to be problematic for many students. Its abstract nature and the preparation of events require that history teachers need to make didactic choices that allow students to acquire the subject language. LÄS MER