Sökning: "schoolbooks"

Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade ordet schoolbooks.

  1. 21. Vollkommen digital, digital und vollkommen? – Das digitale Lehrwerk im didaktischen Kontext : Digitale Werkzeuge und das digitale Lehrwerk im Fremdsprachenunterricht an schwedischen Schulen im deutschschwedischen Vergleich – eine Literaturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Grietje Garms-Cray; [2019]
    Nyckelord :digital learning; digital schoolbook; digital media; digital tools; multimedia in teaching; foreign language teaching;

    Sammanfattning : This paper is a literature review exploring previous research on digital learning at school and the competence required both of teachers and pupils. Furthermore, it aims to point out advantages and disadvantages of digital tools in teaching at school by focusing on foreign language teaching. LÄS MER

  2. 22. Samma händelse, olika förklaringar : En komparativ studie av läroböcker gällande inbördeskrigen i forna Jugoslavien

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jonathan Winding; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main purpose with this essay has been to compare four different schoolbooks, for 7th to - 9 th grade, from four different publishers. Due to the essay range, it only focuses on the description of the civil war in former Yugoslavia. The schoolbooks have been written according to the guidelines of the newest curriculum plan (Lgr 2011). LÄS MER

  3. 23. Die Rolle der expliziten Grammatikvermittlung beim Lernen von Deutsch als Fremdsprache : Eine kontrastive Lehrbuchanalyse von drei Lehrbüchern der Stufe 1 des schwedischen Gymnasiums

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elisabeth Grün Johansson; [2018]
    Nyckelord :Fremdsprachdidaktik; Grammatik; Lehrbuch; Sprachlernmethoden;

    Sammanfattning : This study is about the role explicit grammar teaching plays in Swedish schoolbooks for beginners in German as a foreign language. The study is a qualitative content analysis of three schoolbooks (published in 1982, in 1995 and in 2016) for step 1 German as a foreign language in the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  4. 24. En ärlig svensk man som räddar Sverige från danskt vanstyre: : En historiedidaktisk analys av hur Gustav Vasa förmedlas i läroböcker.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Astbrik Faeq Hadi; [2018]
    Nyckelord :Textanalys; Historiebruk; högstadiet; gymnasiet; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this project was to explore how the image of Gustav Vasa is conveyed in schoolbooks for secondary school and upper-secondary school from 1978 to 2016 where I have used qualitative text analysis. My hypothesis is that the image of Gustav Vasa is embellished in schoolbooks for secondary school. LÄS MER

  5. 25. Mångfald och jämställdhet i läromedel för SFI

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Ekros; [2017]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; jämlikhet; jämställdhet; läromedel; analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur fyra läromedel inom SFI (svenska för invandrare) återspeglar och beskriver det svenska samhällets etniska mångfald och jämställdhet mellan könen.  Analysen är uppdelad i två delar varav en är av kvantitativt slag där förekomsten av “svenska” och “icke-svenska” namn samt feminina och maskulina namn räknas. LÄS MER