Sökning: "selektivt distributionssystem"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden selektivt distributionssystem.
1. Selective distribution systems and online platform bans
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The Internet has over the past years significantly changed the way in which goods and services are distributed. E-commerce has made it possible for businesses to advertise and sell their goods to a wider range of consumers. LÄS MER
2. Lyx är att inte dela på allt : Begränsningar för auktoriserade återförsäljare i selektiva distributionssystem att använda digitala plattformar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera i vilken utsträckning leverantörer kan uppställa begränsningar för auktoriserade återförsäljare i ett selektivt distributionssystem att använda tredjepartsplattformar. Det gör att konkurrensbegränsningar behandlas i en mer eller mindre fallande ordning av svårighetsgrad för auktoriserade återförsäljare att i vidareförsäljning av leverantörens produkter använda digitala tjänster. LÄS MER
3. Selektiva distributionssystem - En studie av konkurrenslagen och dess tillämpning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Selektiva distributionssystem är marknadsföringsmetod som ofta används vid distribution av exklusiva och tekniskt avancerade varor. Denna typ av distribution innebär att produkter som säljs inom systemet endast distribueras av återförsäljare som är auktoriserade. LÄS MER
4. Avtalsrekvisitets innebörd vid ensidiga ageranden – Med fokus på beviskravet samt rättsfrågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Konkurrensen inom EU är reglerad genom konkurrensrätten i syfte att skapa och upprätthålla en effektiv marknad, den inre marknadens funktion samt välfärden för konsumenten. Förbudsregeln – se art. LÄS MER
5. Varumärkets konkurrensmässiga effekter - En studie om ensamrätt och frihållning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Medan de konkurrensrättsliga reglerna strävar efter frihållning på marknaden skapar den varumärkesrättsliga regleringen ensamrätter. De två rättssystemen kan därför sägas vara varandras motpoler. VML och KL har dock samma övergripande syfte: att skapa en sund och fungerande konkurrens. LÄS MER