Sökning: "serier - Medie och kommunikationsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden serier - Medie och kommunikationsvetenskap.

  1. 1. I en tid av mockumentalitet : ontologisk otydlighet i P3 Serie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Emelie Bronstorp; [2022]
    Nyckelord :Sveriges Radio; P3 Serie; Mockumentär; Fiktion; Mockumentalitet; Ontologisk otydlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag finns det allt fler tv-serier och filmer som rör sig i gränslandet mellan dokumentär (berätta sanningsenlig fakta) och fiktion (påhittat drama). Det innebär att det är upp till publiken att avgöra vad som är sant och vad som är påhittat. LÄS MER

  2. 2. "Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?" : En multimodal kritisk diskursanalys om konstruktionen av könsstereotyper i dramaserien Snabba Cash

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oliver Eriksson; Eric Sporrong; [2022]
    Nyckelord :MCDA; genus; maskulinitet; femininitet; hegemoni; stereotyper; streaming; Netflix;

    Sammanfattning : Studien ”Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?” ämnar kartlägga och belysa konstruktionen av könsstereotyper i en svenskproducerad dramaserie. Uppsatsen undersöker porträtteringen av könsstereotyper i den populära dramaserien Snabba Cash som släpptes våren 2021 på streamingplattformen Netflix. LÄS MER

  3. 3. "Everyone keeps trying to put you in one box. And you fit, or you don't..." : En semiotisk textanalys av representationer i serien 13 Reasons Why.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Miranda Andrijevski; [2020]
    Nyckelord :representation; stereotyper; icke-stereotyp; semiotisk textanalys; 13 reasons why; kön; etnicitet; sexuell läggning; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur tonårsserien 13 Reasons Why framställer sina karaktärer genom representationer av kön, sexuell läggning och etnicitet. Urvalet består av seriens fjärde säsong och elva karaktärer analyseras. LÄS MER

  4. 4. I don’t think I’m like the other guys that hire you : en kvalitativ innehållsanalys över representationen av sexköpare i tre samtida tv-serier på Netflix

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Andersson; Sofia Jung; [2019]
    Nyckelord :populärkultur; representation; subjekt; sexköpare; sexköp; tv-serie; Netflix; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker framställningen av sexköpare i avsnitt från tre samtida tv-serier som ingår i Netflix svenska utbud. Som populärkulturella fenomen producerar och reproducerar tv-serierna en viss uppfattning gällande sexköpare i det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Hur konstrueras det svenska kändisskapet i subgenren realitysåpa? : En kvantitativ innehållsanalys av subgenren realitysåpa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maria Vallén; [2019]
    Nyckelord :realitysåpa; reality-tv; celebritetskultur; kändisskap; Cirkus Bagge; Hyséns; Lailaland; Wahlgrens värld.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det svenska kändisskapet blir konstruerat i subgenren realitysåpa samt att urskilja likheter och skillnader inom genren gällande hur celebritetsskapet skildras. Utifrån syftet ställdes två frågeställningar upp, hur konstrueras det svenska kändisskapet i subgenren realitysåpa samt vilka likheter och skillnader sett till programmens sätt att skildra celebritetskap uppmärksammas. LÄS MER