Sökning: "skolans huvudmannaskap"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden skolans huvudmannaskap.
1. Hvad vilja kommunaliseringspartiet? En beskrivande idéanalys om centraliseringstendenser i Socialdemokraternas skolpolitik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This paper examines the policy standpoints of the Social Democratic party during the period from 2013 to 2023 pertaining to the issues of funding, regulation and principalship of the Swedish school system. The principal question asks whether the party has changed its position on the aforementioned issues to a more centralistic stance from the decentralistic standpoint motivated the communalisation reform of 1989. LÄS MER
2. Fjärr- och distansundervisning för ”särskilt sårbara elever” under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagoger i gymnasieskolan säger om situationen för elevgruppen som bedömdes vara särskilt sårbara vid fjärr- och distansundervisning till följd av Covid-19-pandemin, samt att ta reda på vad specialpedagoger lyfter fram som framgångsfaktorer för att stötta denna elevgrupp under denna tid. Begreppet särskilt sårbar vid fjärr- och distansundervisning har använts då Specialpedagogiska skolmyndigheten identifierat vissa elever som särskilt sårbara till följd av den plötsligt uppkommna fjärr- och distansundervisningen. LÄS MER
3. Hur friskoleetableringar påverkar kommunala kostnader: liten grundskola, liten kostnad
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Skolans styrning och huvudmannaskap är ett ämne som återkommande aktualiseras och diskuteras i samhällsdebatten. Av förespråkarna för fristående huvudmän betonas värdet av mångfald, valfrihet och konkurrens för att skapa en bra och effektiv skola medan kritikerna å andra sidan beskriver en snedvriden konkurrens där de fristående aktörerna får del av fördelarna men slipper samhällsansvaret. LÄS MER
4. Likvärdighet är olika. En studie om arbetet med likvärdighet i grundskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Likvärdigheten i de svenska skolorna kan ifrågasättas då elever under senare år fått allt sämre kunskapsresultat. Det saknas en enhetlig definition av likvärdighet varför ett gemensamt förhållningssätt till begreppet uteblir vilket äventyrar en likvärdig skola, något flera menar kan förklaras av otydlig ansvarsfördelning. LÄS MER
5. Huvudmannens styrning inom fyra grundskolor i Göteborg stad –En jämförelsestudie kring styrningsskillnader mellan fristående och kommunala skolor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Under 1990-talet genomfördes flera reformer inom det svenska skolväsendet som bland annat ledde till att kommunen tog över ansvaret för de statliga skolorna och fristående aktörer tilläts bedriva skolverksamhet. Idag är den svenska skolans styrning ett hett ämne för debatt och allt fler röster höjs om att återigen förstatliga skolan för att vända de nedåtgående resultaten. LÄS MER