Sökning: "skräckspel"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet skräckspel.

  1. 1. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  2. 2. Bland tysta hus och mörka skogar : En slavisk spelgenreanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Felicia Söderström; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; slaviska spel; spelgenre; textanalys;

    Sammanfattning : Spel från andra kulturer har länge varit ett intressant ämne att utforska. Denna kvalitativa textanalys undersöker spelen Pathologic och Darkwood med fokus på hur de presenterar skräckgenren på olika okonventionella sätt. LÄS MER

  3. 3. Skräckspelets klingandes värld : En studie om hur musikalisk ljuddesign påverkar perceptionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marvin Varjus; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; ljuddesign; tv-spel; Das Unheimliche; spelmusik; tystnad; rädsla;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har undersökt musik och ljuds roll i skräckspel och dess olika komponenter. De perspektiv som lyfts fram utgår från tre olika yrkesroller inom spelbranschen; kompositörer, ljuddesigners och programmerare. LÄS MER

  4. 4. AKUSTISK MIMIKRY I SKRÄCKSPEL : Hur ljudblandning påverkar spelarens känslomässiga upplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Leonard Cronholm; André Johansson; [2023]
    Nyckelord :ambiens; science-fiction; rädsla; stress; akustisk mimikry;

    Sammanfattning : Studien som följer har som mål att undersöka ljuddesignskonceptet beskrivet här som akustisk mimikry. Det rör sig om en mixningsprocess där ljud som vid första anblick ses som orelaterade till varandra kan mixas ihop för att framhäva olika känslointryck. LÄS MER

  5. 5. A Close Reading of Two Invisible Survival-Horror Characters: : A comparison between the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ariana Morgana; Ricky Lilja; [2022]
    Nyckelord :character design; close-reading; enemy design; horror games; invisible enemy; survival horror; video games; Walrider; Outlast; Kaernk; Amnesia: The Dark Descent;

    Sammanfattning : This thesis looks at two invisible characters, the Kaernk from Amnesia: The Dark Descent and the Walrider from Outlast, to investigate how these characters are incorporated into and contribute to elements found within survival-horror games, and how their design affects the player. The thesis uses a close-reading methodology adapted for video-games to generate data used to first describe each of the characters and the scenario where they are first encountered, and later analyze and discuss the data, as well as compare the data from each character to one another. LÄS MER