Sökning: "sociala medier bekräftelsebehov"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sociala medier bekräftelsebehov.
1. Kvinnors upplevda samband mellan sociala medier och deras psykiska hälsa : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Vi lever i en värld som bli allt mer digitaliserad och att vara uppkopplad och att använda sig av en mobil, dator eller surfplatta är nästan oundvikligt för att passa in i samhällets struktur. Det finns studier som visar på att frekvent användning av sociala medier kan ge besvär så som depressiva symtom, ångest och minskat självförtroende i form av bland annat kroppskomplex. LÄS MER
2. Självpresentation hos högskolestudenter genom sociala medier - med välbefinnandet i fokus
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The purpose of this study was to gain an increased understanding of the college students 'self-presentation on social media, emphasizing whether the use of social media affects the college students' well-being. It is also studied whether the use of social media has changed due to the corona pandemic. LÄS MER
3. Se mig, gilla mig och gör det igen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna studie handlar om på vilka sätt som sociala medier kan ge uttryck för bekräftelsebehov hos användare. Genom kvalitativa intervjuer på fem användare av sociala medier samt användning av teorier inom självrepresentation, behaviorism och Uses and Gratification, blev det möjligt att finna flera typer av bekräftelsebehov. LÄS MER
4. “Alltså man vill ju ändå ha mycket likes” : en kvalitativ studie om gymnasietjejers syn på bekräftelsebehov på Instagram
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : B-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet; “Alltså man vill ju ändå ha likes. En kvalitativ studie om gymnasietjejers syn på bekräftelsebehov och det sociala spelet på Instagram”, författad av Klara Thorell & Sofia Karlefeldt. LÄS MER
5. A selfie a day keeps insecurities away : En kvalitativ studie om unga vuxnas behov och upplevelse av att ladda upp selfies på Instagram
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Selfiekulturen har under de senaste åren växt sig stark. Över 350 miljoner selfie-relaterade hashtags finns på Instagram och det har arrangerats utställningar med just selfien i fokus. Bland individer som växte upp på 2000-talet, så kallade milleniegenerationen, har mer än hälften någon gång laddat upp en selfie på sociala medier. LÄS MER