Sökning: "specialpedagogik i vård och omsorg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden specialpedagogik i vård och omsorg.

  1. 1. Elevers perspektiv på lärande till en yrkesroll. En aktionsforskningsstudie tillsammans med elever på ett vård-och omsorgsprogram

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Edefors; [2023-09-25]
    Nyckelord :Yrkesprogram; medskapande elever; aktionsforskning; vård-och omsorgsutbildning; lärmiljö; yrkesroll; arbetsplatsförlagt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever som aktiva medskapare i ett aktionsforskningsprojekt kan vara med och utveckla den skolförlagda lärmiljön på ett yrkesprogram. Målet är att synliggöra elevers perspektiv av lärandet till en yrkesroll på ett vård-och omsorgsprogram. LÄS MER

  2. 2. Läsning är inte min grej! Kvalitativa intervjuer med sju långsamma läsare på gymnasiets yrkesinriktade program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Carlund; [2014-04-28]
    Nyckelord :lässvårigheter; svaga läsare; långsamma läsare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens mål har varit att tydliggöra läsningen i några ungdomars vardag och framförallt i deras skolgång. Syftet har varit att förklara hur elever, som är långsamma eller otillräckliga i sin läsning, upplever gymnasiets yrkesinriktade program. LÄS MER

  3. 3. Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ola Lundin; [2012]
    Nyckelord :Särskola; specialpedagogik; värdegrund; goda värde;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritikmot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till att undersöka hursubjekt formas i särskolan, hur exkluderingen från den reguljära skolan konstrueras och motiveras.Mitt ursprungliga fokus var på särskolans verksamhet, men frågeställningen krävde även en dekonstruering avden apparatur som exkluderar elever från grundskolan. LÄS MER