Sökning: "specialpedagogik mdh"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden specialpedagogik mdh.

  1. 21. Vuxna elevers erfarenheter av matematikundervisningen och stöd inom vuxenutbildningen : En studie från vuxna matematikelevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yvonne Hanebring; Sofia Selin; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogik; vuxenutbildning.;

    Sammanfattning : Vuxenstuderande som läser matematik inom vuxenutbildningen har ofta med sig tidigare studiemisslyckande och avbryter oftare sina studier än vad som är vanligt för andra ämnen. Tidigare misslyckanden i ämnet kan resultera i dåligt självförtroende och negativa känslor inför ämnet vilket kan leda till avhopp. LÄS MER

  2. 22. Digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang i grundskolan: En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Legnerud; Kari Zaar Marcus; [2021]
    Nyckelord :digitala klassrum; digitala lärresurser; IKT; specialpedagogik; TPACK;

    Sammanfattning : I dagens klassrum möter elever och pedagoger mängder av digitala lärresurser i form av både hård- och mjukvaror. Syftet med denna småskaliga studie var att undersöka och analysera hur lärare, speciallärare och specialpedagoger beskriver att de använt digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang. LÄS MER

  3. 23. ADHD och stress : En intervjustudie om unga vuxnas skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heléne Hallnäs; Britt-Inger Johansson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; lärmiljö; specialpedagogik; stress; unga vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att få en fördjupad förståelse av den upplevda skolsituationen förelever med ADHD. Vi intervjuade 12 elever med diagnosen ADHD och eleverna studerade inomgymnasieskola och vuxenutbildning i olika delar av Sverige. Vi var intresserade av hur elevernauppfattade sin skoltid utifrån ett stressperspektiv. LÄS MER

  4. 24. Samverkan mellan olika aktörer och reflektionens betydelse i arbete med hinder i elevers matematikutveckling : speciallärares/specialpedagogers och matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Airaksinen; Maria Isgren; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; kvalificerade samtal; matematiksvårigheter; reflektion; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för hur samverkan mellan speciallärare, specialpedagoger och matematiklärare kan ha betydelse för elevers matematikutveckling, särskilt dem med hinder i sin matematiska utveckling. Utifrån en kvalitativ forskningsansats med halvstrukturerade intervjuer försöker studien att belysa tre frågeställningar: Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger och lärare i matematik som hinder i elevers matematikutveckling? På vilket sätt kan samverkan ha betydelse för att skapa förutsättningar för elever med hinder i sin matematikutveckling? Vilken betydelse har lärarnas reflektion efter samverkan för elevers matematiska utveckling? Studiens resultat analyserades utifrån ett specialpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Rydaholmsmetoden - en interventionsstudie på Språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Granath; Elin Zettervall; [2020]
    Nyckelord :avkodning; intervention; Rydaholmsmetoden; specialpedagogik; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att söka svar på om elever med svenska som andraspråk förbättrade sin avkodning och läshastighet med Rydaholmsmetoden samt deras upplevelse av metoden. Den intensiva lästräningen bedrevs under en begränsad tid och jämfördes med elever som endast hade ordinarie undervisning. LÄS MER