Sökning: "specialpedagogik mdh"

Visar resultat 6 - 10 av 80 uppsatser innehållade orden specialpedagogik mdh.

  1. 6. Motivationshöjande arbetssätt och stödinsatser i matematikundervisning : En småskalig intervjustudie med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Andersson; Anna Alvin; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; lagom kunskapsnivå; matematikutveckling; motivation; motivationshöjande arbetssätt; specialpedagogik; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Lärares arbetssätt och stödinsatser undersöktes, som kan gynna elevers motivation och matematikutveckling med inriktning på att kunskapskraven ska kunna uppnås. Det är en kvalitativ intervjustudie  med  ett urval av lärare i matematik, speciallärare och specialpedagoger som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 7. Motiverande undervisning : En kvalitativ studie med speciallärare och specialpedagoger i anpassad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Lackmar; Petra Olsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; meningsfullt lärande; motivation; relationskompetens och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger i dagens särskola planerade och genomförde sin undervisning för att öka motivationen till elevernas lärande genom differentierad undervisning. Som teoretiska utgångspunkter har det sociokulturella perspektivet, relationskompetensen samt KASAM-begreppet använts. LÄS MER

  3. 8. Är förskollärarens kompetens inom specialpedagogik tillräcklig? : En studie om specialpedagogiska kompetenser hos förskollärare och vilka konsekvenser det kan få för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Haglund; Alexandra Olin; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Specialpedagogik; Kompetens; Tidigare insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se förskollärares uppfattning om sin kompetens och erfarenhet, samt betydelsen av tidiga insatser i förskolan. Tidigare forskning berörs, där brister i forskningen kring tidiga insatser och dess betydelse synliggörs. LÄS MER

  4. 9. Attityder till och genomförande av inkludering av elever i grundskolan : En intervjustudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Andrésdottir; Emma Bergström; [2022]
    Nyckelord :attityder; Bronfenbrenners bioekologiska teori; inkluderande undervisning; Specialpedagogiska implikationer;

    Sammanfattning : Salamancadeklarationen lyfter fram alla elevers rätt att vara inkluderade i skolan. Samtidigt menar forskare att deklarationen tolkas väldigt olika och att det finns utmaningar i att skapa en inkluderande skola. Syftet med denna studie var att bland annat att undersöka grundskollärares attityder till inkludering. LÄS MER

  5. 10. Några speciallärares resonemang om stödinsatser gällande mellanstadieelever i skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Klåvus; Lotta Krieg; [2022]
    Nyckelord :extra anpassningar; skrivsvårigheter; skrivundervisning; speciallärare; särskilt stöd; ”The Not so Simple View of Writing”;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur några speciallärare tänker kring stödinsatser och främjande av skrivutveckling hos mellanstadieelever i skrivsvårigheter. Studiens frågeställningar är hur resonerar speciallärare kring skrivsvårigheter och dess yttringar, hur beskriver speciallärare att de arbetar med extra anpassningar för att främja god skrivundervisning och hur utformar speciallärare det särskilda stödet till elever i skrivsvårigheter. LÄS MER