Sökning: "specialpedagogik mdh"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden specialpedagogik mdh.

  1. 11. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  2. 12. Förutsättningar för kommunikation i grundsärskolan : en kvalitativ studie om sex lärares arbete med att skapa förutsättningar för kommunikation för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Petra Söderman; Madeleine Fältskog Eriksson; [2022]
    Nyckelord :AKK; kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kommunikation sker på olika sätt i vårt samhälle idag och är en mänsklig rättighet och ettgrundläggande behov. Rätten till kommunikation i skolan grundas i flera olika styrdokumentoch syftet med studien var att undersöka hur lärare skapar förutsättningar för kommunikationi grundsärskolan, samt att belysa deras beskrivningar av arbetet med att stödja elevernaskommunikation. LÄS MER

  3. 13. Lärarna ser mig nog lite som en idébank : En intervjustudie om hur specialpedagogiska professioner upplever samverkan med lärare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lindén; [2022]
    Nyckelord :Mångprofessionell samverkan; samverkan; specialpedagog; speciallärare; synkronisering av resurser; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra specialpedagogers och speciallärares upplevda möjligheter att bidra med sin specialpedagogiska kompetens genom samverkan med lärare. En kvalitativ ansats togs och halvstrukturerade intervjuer med tre speciallärare och tre specialpedagoger genomfördes. LÄS MER

  4. 14. Inkluderande matemikundervisning på gymnasiet : En intervjustudie om elevers möjligheter till delaktighet utifrån elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christin Heerman; Karin Holmstedt; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; gymnasieskola; inkludering; matematikundervisning; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lyckas med matematikämnet på gymnasiet kan vara avgörande för ungdomars framtida möjligheter inom utbildning och på arbetsmarknaden. Den här studiens syfte var att ge en fördjupad förståelse för elever och lärares erfarenheter av inkluderande undervisning i matematik på gymnasiet med fokus på delaktighet. LÄS MER

  5. 15. Den exkluderande inkluderingen? : Livsberättelser från sju före detta elever i resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Engström; Sofia Gylén; [2021]
    Nyckelord :inkludering; livsberättelser; resursskola; stöd; unga vuxna; övergångar;

    Sammanfattning : Inkludering är ett centralt begrepp i specialpedagogiken. Förutsättningar att utgå från varje individs behov och förutsättningar gör att inkluderingsidealet kan uppfattas som ett svåruppnåeligt ideal i dagens skola. LÄS MER