Sökning: "spelmarknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade ordet spelmarknaden.

  1. 1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  2. 2. Betting i en digital era : En studie av spelbranschens digitalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Nicolas Leon; Freddy Montan; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; network gatekeeping; gamblification; reglering; betting;

    Sammanfattning : I en tid av digitalisering återfinns betting, i högre utsträckning, online. Vilket leder till en mediering av aktiviteten samt en konvergens till andra nätverk och plattformar. LÄS MER

  3. 3. ATT SPELA RIKTIGA SPEL : Vad spelare tycker om att spela incremental-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Måns Olsson; [2023]
    Nyckelord :Incremental-spel; idle-spel; grundad teori; speldesign;

    Sammanfattning : Incremental-spel är en spelgenre som innehåller spel med mycket enkla spelmekaniker (Cutting, Gundry & Cairns 2019). De har utvecklats som satir av trender på spelmarknaden (Bogost 2010; Deterding 2016), och har anklagats för att inte vara riktiga spel (Cutting, Gundry & Cairns 2019; Deterding 2016; Purkiss& Khaliq 2015). LÄS MER

  4. 4. A Comparison of Keyboard and Tilt Interaction Techniques for Racing Video Game

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ziyi Zhu; [2022]
    Nyckelord :Tilt input; natural interaction; games; physical form factors; keyboard control; Inmatning med lutning; naturlig interaktion; spel; fysiska formfaktorer; tangentbordsstyrning;

    Sammanfattning : In gaming, the market is increasingly emphasizing "natural" interaction techniques, introducing a wide range of external devices. The high price of many external devices reduced its popularity. LÄS MER

  5. 5. Riktiga känslor i påhittade världar : en analys av sociala interaktioner inom MMORPG-spel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johan Martelius; Malte Montelius; [2022]
    Nyckelord :Normer; Identitetsskapande; Eskapism.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : “Riktiga känslor i påhittade världar” En analys av sociala interaktioner i MMORPG-spel är skriven av Johan Martelius och Malte Montelius, på institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. MMORPG-spel har sen dess premiär på spelmarknaden samlat en mycket stor publik. LÄS MER