Sökning: "språkliga porträtt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språkliga porträtt.

  1. 1. ”Jag har det i arvet” : Tredjeklassares språkporträtt och språkrepertoar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Wilhelmsson; [2023]
    Nyckelord :Sparsely populated; language portrait; language experiences; linguistic repertoire; language portrait.; Glesbygd; språkporträtt; språkerfarenheter; språklig repertoar; språkporträtt;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter fram lågstadieelevers språkliga repertoar i en glesbygdskommun med enstark anknytning till den samiska kulturen. Studien utgår från en fenomenologisk teori, ochtvå datainsamlingsmetoder som har använts i studien är visuella språkliga porträtt ochsemistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Soy un vikingo español" : Narrativ identitet hos flerspråkiga gymnaiseungdomar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Carina Blombäck; [2021]
    Nyckelord :flerspråkig identitet; familjespråkspolicy; språkliga porträtt; narrativ identitet;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkig identitet ur ett narrativt perspektiv genom språkporträtt. Studien speglar några flerspråkiga ungdomar och deras familjers perspektiv på hur de ser på flerspråkig identitet. LÄS MER

  3. 3. Upplevelser av att språka : en undersökning av sfi-elevers språkliga repertoarer i vardags-, skol- och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Moa Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språklig repertoar; språkligt porträtt; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Språkliga repertoarer är ett begrepp som beskriver de totala språkliga resurser som en individ besitter. Syftet med denna studie är att undersöka hur sfi-elever använder och upplever sina språkliga repertoarer hemma, i skolan och på arbetet, något som i sin tur kan ge insikter om hur deras språkande påverkas av språkliga ideologier. LÄS MER

  4. 4. Framtiden för meänkieli : Språklig identitet hos tornedalska elever i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Viitala; [2020]
    Nyckelord :linguistic identity; meänkieli; Swedish tornedalian pupils; visual linguistic portraits; revitalization; language portraits; kielellinen itenttiteetti; meänkieli; toornionlaakson koulukläppit; visyalineen kielellinen potretti; revitalisering; kielipotretti; språklig identitet; meänkieli; visuellt språkligt porträtt; tornedalska elever; revitalisering; språkporträtt;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv i sin undersökning om tornedalska elevers språkliga identitet och relation till meänkieli. Studien utfördes genom triangulering som bestod av visuella språkliga porträtt, gruppintervjuer och fältanteckningar i tre fjärdeklasser i två olika tornedalska skolor. LÄS MER