Sökning: "språkutvecklande ämnesundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden språkutvecklande ämnesundervisning.

  1. 1. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  2. 2. “Alltså man är ju samhällskunskapslärare, inte svensklärare” : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares förutsättningar att arbeta språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Josefin Nilsson; Clara Borgström; [2023]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; samhällskunskap; ämnesundervisning; ramfaktorer; förutsättningar.;

    Sammanfattning : I styrdokument som omfattar ämneslärares uppdrag framskrivs att alla ämneslärare bör arbeta språkutvecklande i sin ämnesundervisning. Denna målsättning kommer ur en förändrad demografi och beskrivs vara av största vikt för att ge alla elever likvärdiga möjligheter att utvecklas inom respektive ämne. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Lantto; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; kodväxling;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att finna ett kunskapsunderlag för vikten av att alla lärare utvecklar sin ämnesundervisning genom att systematiskt arbeta med att integrera språk- och ämnesundervisning för flerspråkiga elever, d.v.s. att arbeta med språkinriktad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskaplig kompetens hos alla : En kvalitativ studie om språklig stöttning och studiehandledning i No-ämnena för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Liselotte Howard; [2022]
    Nyckelord :grundskola; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; andraspråk; flerspråkighet; ämnesundervisning; studiehandledning; språkutveckling; språklig stöttning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna rapport har som syfte att undersöka och problematisera språkutvecklande arbete och studiehandledning i de naturvetenskapliga ämnena. Detta görs genom att fråga rektorer och lärare hur de operationaliserar språklig stöttning och studiehandledning i NO i mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. "Det är inte bortkastad tid" : En fallstudie om språkutvecklande matematikundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; matematik; svenska som andraspråk; andraspråkselever; språkutveckling;

    Sammanfattning : Elever som har svenska som sitt andraspråk står i matematikundervisningen inför den dubbla utmaningen att parallellt tillägna sig det svenska språket och ämnesinnehållet. Utifrån det framstår det som viktigt att arbeta språkutvecklande i matematik eftersom då är både språket och ämneskunskaperna i fokus. LÄS MER