Sökning: "stereotypisk man"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden stereotypisk man.

  1. 1. Daniel Craig - Starring as himself? : En sociosemiotisk analys av woke washing då en filmstjärna används i en ny stereotypisk roll förklätt i humor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jennie Eklund; [2023]
    Nyckelord :woke-washing; maskulinitetsstudier; hegemonisk maskulinitet; stereotyper; performativitet; stjärnstatus; queer; camp; varumärkeskultur; marknadsföringskultur; varumärkesaktivism; sexuell hälsa; RFSU; genus;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker ifall woke-washing förekommer eller inte i Belvedere Vodkas reklamfilm Belvedere Present Daniel Craig, Directed by Taika Waititi: Director’s Cut där Daniel Craig spelar rollen som ‘sig själv’ men samtidigt förklaras ha blivit humoristiskt koreograferad. Detta görs genom frågeställningarna: “Hur representeras maskulinitet genom framförande och kostym av Daniel Craig i rollen som ‘sig själv’?” samt “Hur tolkas gestaltningen av mansrollerna när Belvedere Vodka beskriver Craig som humoristiskt koreograferad?”. LÄS MER

  2. 2. “Varför ska man hålla på med genus i förskolan? Kan vi inte låta barn vara barn?” : En kvalitativ studie om vikten av att arbeta med könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilma Svanström Gustavsson; Josefin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; normer; stereotypisk; socioekonomiskområde; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att jämföra hur och om arbetet med de stereotypiska könsnormerna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen utifrån områdets socioekonomiska status. Samt om uppfattningen kring att arbeta med könsnormerna skiljer sig åt beroende på utbildningsnivå/yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ida Rimark; Fanny Melin; [2022]
    Nyckelord :Gender-related marketing; car sales; marketing strategies; social media; Könsrelaterad marknadsföring; bilförsäljning; marknadsföringsstrategier; sociala medier;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER

  4. 4. "Det är helt sjukt att man ska behöva raka av sig håret": En kvalitativ analys av heteronormativitet i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karin Palm; Rebecka Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Icke-stereotypisk reklam; Försvarsmakten; queerteori; heteronormativitet; multimodal socialsemiotisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Genom en socialsemiotisk multimodal analys tillsammans med en queerteoretisk ansats syftar denna uppsats till att ge nya insikter till fältet för strategisk kommunikation, marknadsföring och icke-stereotypisk reklam. Reklam har länge använt sig av stereotypa framställningar vilket är problematiskt eftersom det bygger på generaliserande antaganden av personer och grupper. LÄS MER

  5. 5. Att grilla en flintastek är grottmänniskomanligt : - Manliga veganers upplevelse av att äta växtbaserat

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Sandra Olsson; [2020]
    Nyckelord :Masculinity; Vegan; Meat consumption; Plant-based diet; Hegemony; Maskulinitet; Vegan; Köttkonsumtion; Växtbaserad kost; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur manliga veganer uppfattar sin maskulinitet i relation till att de utesluter animalier från sin kost. Genom åtta kvalitativa djupintervjuer med män som äter en växtbaserad kost ville jag få svar på frågeställningarna: Upplever manliga veganer att det finns en koppling mellan maskulinitet och köttkonsumtion? Hur tar sig i så fall denna koppling uttryck? Och anser manliga veganer att deras kostval påverkar deras sociala interaktioner med köttätare och hur förklarar samt förhåller de sig i så fall till detta? Ett tematiskt analysförfarande användes som metod för att analysera insamlad data. LÄS MER