Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång? Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER
2. Elevhälsoteamens upplevelser och erfarenheter av det förebyggande arbetet mot narkotika på grundskolor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FolkhälsovetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka olika elevhälsoteams upplevelser och erfarenheter av det förebyggande arbetet mot narkotika på grundskolor i mellersta Sverige. Metod: I Studien användes en induktiv kvalitativ design med ett strategiskt urval. LÄS MER
3. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetsutveckling av skolmiljön för elever med allergier
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Allergier bland barn är vanligt och då barn vistas stor del av sin tid i skolan är det viktigt att skolmiljön är anpassad för elever med allergier. Skolsköterskor besitter kunskap om faktorer som kan påverka hur allergiska symtom uppstår, och kan därmed arbeta förebyggande utifrån allergi. LÄS MER
4. Från främjande till tämjande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : I själva övergången mellan skola och arbetsliv situeras vägledaren. Dessa ska symbolisera den totala kompetens särskolans elever utvecklat och ska ha en djup insikt i elevernas intressen och förmågor för att på så sätt kunna hitta en meningsfull framtida sysselsättning, något som innebär en djup betydelse för individen. LÄS MER
5. Gymnasiepersonals uppfattningar om övergångsstrategier för elever med ASD på väg från gymnasiet : En litteraturöversikt och en intervjustudie
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Väl genomförda övergångsstrategier kan bidra till ett bättre utfall i vuxen ålder för elever med Austismspektrumdiagnos (ASD). Med övergångsstrategier menas i denna studie insatser som genomförs för att underlätta övergången för en elev med ASD från gymnasieskolan vidare till eftergymnasiala verksamheter. LÄS MER