Sökning: "taluppfattning number sense"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade orden taluppfattning number sense.

  1. 16. Grundläggande taluppfattning hos elever i särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) : En studie av vilken påverkan en intervention med Vektor kan ha på SUM-elevers grundläggande taluppfattning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wintenby Malin; Alfheim Therese; [2021]
    Nyckelord :Särskilda utbildningsbehov i matematik; SUM; digitalisering; lärresurs; tidig taluppfattning;

    Sammanfattning : Early efforts in order to be able to detect and remedy mathematical difficulties are of great importance for students mathematical knowledge development. Students in need of special education in mathematics (SEM) all have the same right to, based on their ability, receive the right guidance and stimulus for optimal development. LÄS MER

  2. 17. Subitiseringsförmåga, engagemang och självförtroende : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Peter Nilsson; Roger Johansson; Ann-Lill Stark; [2021]
    Nyckelord :action research; arithmetic; categorical perspective; conceptual subitization; constructivism; intervention; number sense; perceptual subitization; relational perspective; representations; special educational perspectives; aktionsforskning; aritmetik; intervention; kategoriskt perspektiv; konceptuell subitisering; konstruktivism; perceptuell subitisering; relationellt perspektiv; representationer; specialpedagogiska perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Subitiseringsförmåga ses som en grundläggande färdighet inom taluppfattning. Syftet med studien var att bidra med kunskap om sambandet mellan konceptuell subitisering och taluppfattning, samt vilken påverkan vårt interventionsprogram har på elever med svag konceptuell subitiseringsförmåga. LÄS MER

  3. 18. Tidiga insatser i taluppfattning för elever i matematiksvårigheter – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jeasmine Andersson; Malin Malmgren; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; taluppfattning; tidig identifiering; årskurs 1 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning ur ett lärarperspektiv. Undersökningens specifika syfte var att synliggöra hur lärare upptäcker elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning och forskningsfrågorna var: hur upptäcker lärare elever i matematiksvårigheter i årskurs 1 avseende taluppfattning och vilka tidiga insatser erbjuder skolan elever i matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder menar lärarna är gynnsamma? För att kunna undersöka detta har det begreppsliga ramverket Foundational Number Sense (FoNS) använts. LÄS MER

  4. 19. Laborativa material i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av hur lärare beskriver att de arbetar med laborativa material inom taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofia Cederfeldt; Sofia Andersson; [2021]
    Nyckelord :manipulatives; teacher; mathematics; number sense; konkret material; laborativt material; lärare; matematik; taluppfattning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur verksamma lärare på lågstadiet beskriver sin användning av laborativa material när de undervisar inom taluppfattning och få syn på vilka material som används. Genom att utgå från multimodal socialsemiotik har vi kunnat identifiera olika meningserbjudanden och roller som det laborativa materialet tillskrivs vid användandet. LÄS MER

  5. 20. Taluppfattning : vad har taluppfattningen för betydelse för elevers matematiska utveckling?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Svensson; Jessica Andersson Tillgren; [2021]
    Nyckelord :Taluppfattning; subitisering; svårigheter;

    Sammanfattning : Studier har visat att den formella matematikens grunder skapar de förutsättningar som krävs för att utveckla en större matematisk flexibilitet. Det utgör basen för den matematik elever förväntas utföra högre upp i det svenska utbildningssystemet. LÄS MER