Sökning: "teorier konkurrensstrategier"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden teorier konkurrensstrategier.

  1. 16. Konkurrensstrategier : En studie om konkurrensen på den svenska kontaktlinsmarknaden

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Pernilla AArskog; Annika Lange; [2006]
    Nyckelord :Customer value; strategies for competition; perceived customer quality and customer loyalty; Kundvärde; konkurrensstrategi; kundupplevd kvalitet och kundlojalitet;

    Sammanfattning : Title: Strategies for competition – a study of the Swedish contact lenses market. Authors: Pernilla AArskog and Annika Lange. Background: As a market gets more mature and the competition increases, it is more important for a company to apply the right strategic perspective. LÄS MER

  2. 17. Visualising Competitive Strategy - A Case Study of Five Companies in the Polymer Industry

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Eckerwall; Pontus Sellberg; [2006]
    Nyckelord :Konkurrensstrategi; Polymerindustrin; Strategiska nyckelområden; Mogen bransch; Strategy Canvas; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen har två delar: Att göra en konkurrensanalys av fem företag i polymerindustrin, en mogen industri, genom att identifiera viktiga strategiska nyckelområden och använda detta som grund. Konkurrensanalysen kommer sedan att vidareutvecklas genom att använda strategy canvas med intentionen att visualisera företagens strategier. LÄS MER

  3. 18. Konsten att slå sig in på en överorganiserad marknad - En fallstudie av uppstickaren GodEl

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lundin; Filip Schöön; [2006]
    Nyckelord :Oligopol; Inbrytning; Konkurrensstrategi; Pris och Mervärde; Entreprenör; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Utredningens syfte är att med hjälp av relevanta teorier studera och analysera entreprenörens roll samt de strategier som ligger till grund för GodEls inbrytning på en oligopolmarknad. Vi har även för avsikt att öka förståelsen för vad som krävs för att lyckas slå sig in i en bransch som består av en homogen produkt samt domineras av ett fåtal stora aktörer. LÄS MER

  4. 19. Strukturförändringar inom svensk styckningsindustri : strategival och möjligheter

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Mats Johansson; [2006]
    Nyckelord :styckningsföretag; styckningsindustrin; strategi; differentiering; fokusering; avveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga små och medelstora styckningsföretags förutsättningar och möjligheter vid en förändring av marknaden. Utifrån kartläggningen skall studien belysa vilka möjligheter som finns för ett företag gällande vertikal och horisontell integration eller avveckling samt olika strategier, nämligen kostnadsöverlägsenhet, differentiering och fokusering. LÄS MER

  5. 20. Den svenska resemarknaden : En jämförelse av konkurrensstrategier på en mogen marknad

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Liselott Barrefelt; Marie Andréasson; Ann-Louise Lindberg; [2006]
    Nyckelord :Marketing; tourism; competition strategy; travel agency; tour operator; Marknadsföring; turism; konkurrensstrategi; resebyrå; researrangör;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar den svenska resemarknaden och om olika reseföretags tillämpning av konkurrensstrategier kan skapa framgång och hjälpa dem att överleva på en mogen resemarknad. Arbetet bygger på en jämförelse mellan tre reseföretag som distribuerar resor, för att undersöka och analysera olika konkurrensstrategiers verkan på den svenska resemarknaden. LÄS MER