Sökning: "thematic content analysis"

Visar resultat 21 - 25 av 695 uppsatser innehållade orden thematic content analysis.

  1. 21. Patienters upplevelse av psykisk hälsa efter kritisk sjukdom : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Ludvig Alm; Christin Pattenden; [2024]
    Nyckelord :Critical illness; Literature review; Nursing; Patients’ experiences; Recovery; Kritisk sjukdom; Litteraturstudie; Omvårdnad; Patienters upplevelse; Återhämtning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler patienter överlever tack vare medicinska framsteg kritisk sjukdom. Aktuell forskning visar att patienter ofta upplever den akuta sjukdomsfasen som känslomässigt jobbig med känslor såsom stress och ovisshet. LÄS MER

  2. 22. Barnmorskans upplevelse av att ställa frågan om våld till gravida kvinnor : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Alexsandra Larsson; Sanna Helgesson; [2024]
    Nyckelord :Exposure to domestic violence; maternity care; midwife´s experience; pregnant women; Barnmorskors upplevelse; gravida kvinnor våldsutsatthet; mödrahälsovård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mäns våld mot kvinnor är en ständigt aktuell fråga. Våldet består av flera former såsom fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, materiellt, sexuellt, digitalt och hedersrelaterat våld. LÄS MER

  3. 23. "En dagstidning i betong" : en studie av den samtida receptionen av Siri Derkerts Ristningar i naturbetong (1965) på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Wigers; [2024]
    Nyckelord :Art History; Siri Derkert; Östermalmstorg; art criticism; discourse analysis; reception aesthetics; public art; public transport art; Stockholm subway art; Swedish 1960’s;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the contemporary art critical reception of Siri Derkert’s Ristningar i naturbetong (translates to Engravings in natural concrete) (1965) at the metro station of Östermalmstorg in central Stockholm, and further contextualising the reception within the art debate of modern and public art in 1960’s Sweden. Using linguist Norman Fairclough’s three step-discourse analysis as both methodological and theoretical starting points, combined with art historian Wolfgang Kemp's reception aesthetics, archived newspaper articles, principally from the year 1965, are read and analysed in the study. LÄS MER

  4. 24. FYSIOTERAPEUTERS UPPLEVELSER AV SPELARE OCH DESS BETEENDE VID SKADA OCH REHABILITERING INOM SVENSK ELITISHOCKEY : En kvalitativ undersökning inom en sport med hög skadefrekvens.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Lucas Nordlund; Hakim Bouchaoui; [2024]
    Nyckelord :Behavioral medicine; ice hockey players; physiotherapy; sports injuries; treatment; Behandling; beteendemedicin; fysioterapi; idrottsskador; ishockeyspelare;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund: Ishockey tillhör en av de idrotterna med högst skadefrekvens. Det finns olika faktorer ur ett biopsykosocialt perspektiv som har inverkan på spelares respons och beteende vid skada och rehabilitering. Fysioterapeuter har som uppgift att stötta patienter i rehabilitering och återgång till målaktivitet. LÄS MER

  5. 25. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER