Sökning: "thematic content analysis"

Visar resultat 6 - 10 av 695 uppsatser innehållade orden thematic content analysis.

  1. 6. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. “Det viktiga går att ha kvar.” Existentiella perspektiv på klimatkrisen : en kvalitativ religionspsykologisk fallstudie på individ-, grupp- och samhällsnivå

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Marie Vildhammar Okker; [2024]
    Nyckelord :climate worry; existential concerns; existential health; resilience; psychology of religion; klimatkänslor; klimatångest; klimatoro; existentiell hälsa; yttersta frågorna; resiliens; religionspsykologi; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Climate change is perceived as one of the most serious threats to humanity. Overthe last decade self-reported anxiety has increased in the Swedish population,especially among children and young adults. LÄS MER

  3. 8. Swipe to buy? : Examining the influence of Instagram and TikTok onmillennials fast fashion purchases

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yahya Qayyum; Omar Wattar; Faisal Aljalab; [2024]
    Nyckelord :User-Generated Content; Millennials; Fast Fashion Industry; Ultra fast fashion; Digital Marketing; Consumer Behavior; Instagram; TikTok; Qualitative Research; Social Influence Theory; Buying Behavior Theory.;

    Sammanfattning : This thesis explores the influence of User-Generated Content (UGC) on the purchasingdecisions of millennials in the fast fashion industry, particularly through the platformsInstagram and TikTok. The research delves into the transformation from offline to onlinemarketing within the fast fashion sector, examining both fast-fashion and ultra-fast fashion tounderstand UGC's impact on consumer behavior, including environmental and ethicalconcerns. LÄS MER

  4. 9. ”Man kan inte göra något i HKK om man inte har koll på tallriksmodellen” : En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang kring och upplevelser av undervisning om hälsa i ämnet Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Josefine Hummel; [2024]
    Nyckelord :undervisning; didaktik; holistisk hälsa; planera; genomföra;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa ska, i Hem- och konsumentkunskap (HKK), undervisas ur ett holistiskt, alltså fysiskt, psykiskt och socialt, perspektiv kring flera innehåll. HKK-lärares frihet att forma hälsoundervisningen gör deras resonemang avgörande för hälsoundervisningens utfall. LÄS MER

  5. 10. Framställningar och Attityder - En studie av TikTok-användares porträttering av socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Alva Bobeck; Selin Svedentoft; [2024]
    Nyckelord :social service; attitudes; mistrust; social media; socialtjänst; attityder; misstro; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to analyze how users on TikTok portrayed social services by identifying themes and patterns in their representations. Furthermore, the study searched to identify users' attitudes towards these portrayals, intending to understand how attitudes towards social services could be understood and constructed. LÄS MER