Sökning: "trageton arne att skriva sig till läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden trageton arne att skriva sig till läsning.

  1. 6. Att skriva sig till läsning : En kvalitativ studie om möjligheter och begränsningar med ASL ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Lindkvist; [2016]
    Nyckelord :ASL; att skriva sig till läsning; Arne Trageton; Mona Wiklander; Sandvikenmodellen; Tragetonmodellen; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ett antal lärarens förhållningssätt till metoden att skriva sig till läsning (ASL). Metoden går ut på att eleverna använder dator istället för penna i som första skrivverktyg. LÄS MER

  2. 7. Att göra metoden till sin egen - Tre lärares tankar om att arbeta med IKT och ASL

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Milos-Cerdic; Denice Larsson; [2016]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; IKT; Digitala verktyg; Läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Digital teknik är något som idag omger oss mer eller mindre hela tiden. Vi använder ofta datorer, iPads och andra digitala verktyg för olika syften. Teknik för informationssökning och kommunikation utvecklas ständigt och ger oss nya förutsättningar för lärande. LÄS MER

  3. 8. Fler barn med på läs- och skrivtåget : En kvalitativ studie som belyser fem lärares erfarenheter och upplevelser av Arne Tragetons läs- och skrivmetod "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :Write to read; Code-oriented; Whole language; Phonics; ASL; Traditionell läs- och skrivundervisningsstil; Whole language; Phonics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the teachers’ described experiences of advantages as well as disadvantages of Arne Trageton’s write to read-method (“ASL”) in contrast to the code-oriented traditional way of teaching. The aim of this study is furthermore to depict the teachers’ opinions on whether they experience that the ASL-method is unfavourable for students in general. LÄS MER

  4. 9. Datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen- : - Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Louise Pettersson; [2014]
    Nyckelord :datorstödd undervisning; motivation; rättstavningsprogram; talsyntes; Trageton;

    Sammanfattning : Idag finns datorer och pekplattor som naturliga inventarier i klassrummen runt om i Sverige och används alltmer som lärverktyg i undervisningen, så även i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Detta medför ett  pedagogiska och didaktiska skifte  som innebär att allt fler lärare arbetar utifrån variationer av Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning”, där den gemensamma faktorn är att eleverna lär sig läsa och skriva genom att skriva på datorer eller pekplattor. LÄS MER

  5. 10. Att skriva sig till läsning : Att utforma skrivarpar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elin Andersson; Elinore Skogar; [2014]
    Nyckelord :ASL; Trageton; skrivarpar; den proximala utvecklings zonen; samspel;

    Sammanfattning : En metod som har fått ett stort genombrott i Norden i grundskolans tidigare år är Arne Tragetons läs- och skrivinlärningsmetod, att skriva sig till läsning (ASL). Eleverna använder datorn som skrivverktyg och arbetar i par. LÄS MER