Sökning: "trauma förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden trauma förskollärare.

  1. 1. ”Det gäller att vara väldigt lyhörd”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Karin Erlandsson; Jessica Andersson Mutlu; [2023-10-21]
    Nyckelord :Förskollärare; barnskötare; förskola; uppfattningar; trauma typ 1; död; resiliens; barnperspektiv;

    Sammanfattning : I ”Läroplan för förskolan” (2018) framkommer det att barns välbefinnande och trygghet ska ligga till grund för den pedagogiska omsorgen som präglar förskolans verksamhet. Det framkommer däremot inte; varken i vår förskollärarutbildning eller i lagar samt styr- och policydokument, hur förskollärare och barnskötare ska förhålla sig till att möta barn i sorg som upplevt plötsliga traumatiska händelser som resulterar i dödsfall, exempelvis naturkatastrofer, sjukdomar och bilolyckor. LÄS MER

  2. 2. Att möta barn med trauma : en studie om pedagogernas uppfattningar av deras uppdrag med fokus på barn med trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Bäckstedt; Madelaine Berg; [2023]
    Nyckelord :Trauma; Inkludering; Relationellt pedagogiskt perspektiv; Traumamedveten omsorg TMO ; Uppdrag;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger kan inkludera barn med trauma och vilken kompetens förskolorna besitter för att kunna hjälpa och stödja dessa barn. Därtill undersöks pedagogers uppfattningar av sitt uppdrag gällande inkluderande arbete med fokus på barn med trauma. LÄS MER

  3. 3. Hjälp mig att hantera det jobbiga : - en studie om pedagogers traumamedvetna omsorg till barn med traumatiska upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sandell; Sanna Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; lek; lekterapi; lekterapeut; omsorg; omsorgsetik; traumamedveten omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan förhåller sig till traumamedveten omsorg. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i Nel Noddings omsorgsetiska teori. Vårt material består av kvalitativa intervjuer som är semistrukturerade med sex olika respondenter. LÄS MER

  4. 4. Förskolans mottagande av barn på flykt - vikten av samverkan inom kommunen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Håland; [2016]
    Nyckelord :Barn på flykt; förskola; KASAM; mottagande; nyanländ; trauma; organisation; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning- Förskolans mottagande av barn på flykt - vikten av samverkan inom kommunen. Receiving children seeking asylum into pre-school-¬the importance of cooperation in local government.Förväntat kunskapsbidragSverige har i många år tagit emot familjer och barn som fått fly från krig, förföljelse och andra katastrofer. LÄS MER

  5. 5. Barn och sorg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Margareta Torell Selin; Lizette Larsson; [2013]
    Nyckelord :Barn; bearbetning; efterlevandestöd; förskollärare; kris; litteratur; skola; sorg trauma.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER