Sökning: "två teorier om annonsering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden två teorier om annonsering.

  1. 1. Marknadens reaktion på annonsering av förvärv hos tillväxtföretag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Caspher Maxnér; David Rimbe; [2022]
    Nyckelord :Event study; Acquisition; Growth companies; Efficient market hypothesis; Hubris hypothesis; Abnormal return.; Händelsestudie; Förvärv; Tillväxtföretag; Effektiva marknadshypotesen; Hybrishypotesen; Abnormal avkastning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida tillväxtföretag genererar en abnormal avkastning i samband med annonsering av ett förvärv. Studien genomför en händelsestudie där 30 noterade företag på Stockholmsbörsen har blivit utvalda genom olika urvalskriterier, till exempel köpeskilling och typ av företag. LÄS MER

  2. 2. Intressebaserad annonsering - hot eller möjlighet? : En kvalitativ studie om konsumenters uppfattning om "online behavioural adverting"(OBA) på Facebook

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Lina Mekidiche; Sandra Movafagh; [2018]
    Nyckelord :Online Behavioural Advertising; individually targeted advertisements; consumer behaviour; privacy concern; Facebook; knowledge; Online Behavioural Advertising; intressebaserade annonser; konsumentbeteende; personlig integritet; Facebook; kunskap; individanpassade annonser;

    Sammanfattning : I samband med att människor idag är uppkopplade på internet i en större utsträckning har det bidragit till att allt fler människor har anslutit sig till sociala medier, varav Facebook är det största sociala nätverket. Detta har i sin tur resulterat i att företag ökar sina investeringar i Facebook och behövt ändra sin marknadsföringsverksamhet genom att de intressebaserar annonser utifrån konsumenters online-aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Intervju, urval och allt där emellan - en studie om chefsrekrytering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Linde; Paulina Heshar; [2014-08-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi undersökt hur processen för chefsrekrytering ser ut via rekryteringsföretag. Vi har också undersökt vilken kompetens som väger tyngst hos en chef enligt rekryterarna. För att kunna utföra studien genomförde vi en kvalitativ undersökning, där vi intervjuade två olika företag. LÄS MER

  4. 4. Kan förvärv indirekt påverka aktiekursen? : En eventstudie om hur företagsförvärv påverkar aktiekursen inom teknologibranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Eline Drage; Charlotte Hägglund; [2014]
    Nyckelord :Förvärv; bjudande företag; avvikande avkastning; effektiva marknadshypotesen; EMH; signalteori; eventstudie;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på aktiekursens reaktion på annonsering av förvärv. Delsyftet är att se hur aktiekursen påverkas samt om det finns ett tydligt mönster som syns i aktiekursen. Teori Studien utgår från två olika teorier samt ett antal tidigare forskningar som teoretisk referensram till uppsatsen. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation i restaurangbranschen : - en studie om kommunikation i en expansiv bransch

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Nanna Mannerfelt; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; restaurangbransch; service management; Word-of-Mouth; relationsmarknadsföring; varumärke;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag kommunikationen i restaurangbranschen i Stockholm idag (2013) och avgränsar mig till fyra restauranger i två segment, de etablerade och de nyetablerade, expanderande restaurangerna. Grunden till uppsatsen är det föränderliga restaurangklimatet i Stockholm stad, och hur restaurangbranschens kommunikation ser ut. LÄS MER