Sökning: "tv- dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden tv- dataspel.

  1. 1. Using Symmetry for Realistic Virtual Living Room Generation : Generating virtual layouts

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nils Merkel; [2022]
    Nyckelord :Procedural generation; Scene synthesis; Interior design; Furniture arrangement; Symmetry;

    Sammanfattning : Procedurell generering är en teknik som används inom dataspel och annan programvara för att generera innehåll algoritmiskt snarare än manuellt. I detta projekt utökas metoden av Kán och Kaufmann (2018) för att procedurellt generera trovärdiga, virtuella scenlayouter till att använda reflekterande symmetri för syntes [14]. LÄS MER

  2. 2. EN ANATOMISKT KORREKT DRAKE : En studie om speldesign och värdegrund på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sasha Waltå; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Fokus för denna studie blir att ta reda på vad som är normerande estetik inom de TV- och dataspel som elever på estetiska program med spelinriktning på gymnasieskolan själva spelar. I studien jämförs den estetiken med elevernas egna bildskapande i bildämnet i skolan. LÄS MER

  3. 3. Våld, sexism & rasism : En litteraturstudie om normer i data- och TV-spel och deras påverkan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Modin; Hanna Nordin; [2019]
    Nyckelord :video games; dataspel; data-spel; tv-spel; spel; digitala spel; sexism; rasism; våld; våldsamma spel; våld i spel; litteraturstudie; metastudie; översiktsanalys; översiktsstudie;

    Sammanfattning : An objective of this study is to investigate what current research states regarding how violent, sexist, and racist norms in video games affects the player over time. Another objective is to investigate in what way the current longitudinal research takes different aspects of game design and the player’s context into consideration. LÄS MER

  4. 4. Är engelska ett svenskt språk? En studie av dataspelslokalisering för den svenska marknaden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Martin Emmerberg; [2017]
    Nyckelord :maskinöversättning; översättning; lokalisering; dataspel; datorspel; tv-spel; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker översättning och lokalisering av dataspel för den svenska marknaden. Studien utförs mot bakgrund av att engelskan har en mycket stark ställning i Sverige och inom dataspelsgenren. LÄS MER

  5. 5. “Us gamers want exactly what we have always wanted” : den avpolitiserade spelaren och dess ideologiska andra

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Kristoffer Zetterberg; [2016]
    Nyckelord :video games; gaming culture; Gamergate; discourse analysis; masculinity; gender; social media; YouTube; spel; spelkultur; Gamergate; diskursanalys; maskulinitet; genus; sociala medier; YouTube;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks den kraftiga kritik som riktats mot de TV- och dataspel som omfamnar olika typer av vad jag kallar progressiva element. Det rör sig framförallt om sådant som mångfald, representation eller hur spelen i sitt utförande bryter mot hur de traditionellt sett har utformats. LÄS MER