Fotbollens potentiella fördelar i Idrott och Hälsa : En kvalitativ undersökning av användningen av fotboll i idrottsundervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Babak Nikseresht; Joakim Kupari; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och bidra till en ökad förståelse för hur lärare i idrott och hälsa ser på användandet av fotboll i undervisningen och dess påverkan på ungdomars personliga utveckling, samt diskutera hur denna förståelse kan vara relevant för lärarprofessionen. Utifrån studiens syfte besvaras följande forskningsfrågor: Hur ser lärare påanvändandet av fotboll inom ämnet idrott och hälsa? Samt på vilka sätt anser lärare att fotbollsom vald aktivitet i idrott och hälsa kan påverka ungdomars personliga utveckling? Metodvalet för denna studie utgår från en kvalitativ ansats. Respondenterna i denna studie är fem idrottslärare som jobbar med barn och ungdomar i årkurs 4–9, dessa valdes utifrån ett bekvämlighetsurval med redan etablerade kontakter. Data samlades in genom ljudinspelade semistrukturerade intervjuer, detta gjordes för att få en djupare förståelse för lärarnas egna erfarenheter och uppfattningar. Studiens resultat tyder på att lärarna ser på fotboll, som vald aktivitet i ämnet idrott och hälsa,som mer än bara en fysisk aktivitet. Fotboll framställs som ett verktyg med god potential när det kommer till att arbeta med elevers personliga utveckling och deras lärande. Resultatet lyfter även möjligheter och utmaningar som kommer med att arbeta med fotboll i ämnet utifrån lärarnas utsagor. Studiens slutsats lyfter fram vikten av att lärare är medvetna om sin bakgrund och sina erfarenheter för att förstå sina förutfattade meningar om fotbollens inverkan på utvecklingoch lärande. Resultaten avslöjade också utmaningar för idrottslärare att inkludera alla elever med fotboll som vald aktivitet. En möjlig lösning för att främja en mer inkluderande undervisning är att aktivt integrera fotbollen med andra sporter och fysiska aktiviteter. Att skapa förutsättningar för inkluderande undervisning kan skapa en miljö där elever med olika färdigheter och förmågor kan trivas och utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)