Sökning: "tyst kunskap pedagogik"
Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden tyst kunskap pedagogik.
21. Historielärares undervisningsstrategier : En studie av lärares erfarenheter av historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera historielärares undervisningsstrategier. Undervisningsstrategier är ett begrepp som bygger på frågorna hur, vad och varför lärare bedriver sin undervisning. En viktig del av begreppet är att det sträcker sig över en längre tid. LÄS MER
22. När kunskapen går hem - Hur tyst kunskap kan tillvaratas och delas i en generationsväxlande organisation
Magister-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Sveriges demografi innebär att en stor del av arbetsstyrkan nu går i pension under en relativt kort period. Denna generationsväxling kommer att innebära utmaningar på Sveriges arbetsmarknad. LÄS MER
23. Folkbildning : "En rörelse av idéer" i en röra av ideologier
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Denna uppsats handlar om folkbildningens särart, vad som gör folkbildning unik, vad som definierar folkbildning som begrepp och koncept. Syftet med studien är att söka efter variation kring vad folkbildning kan uppfattas vara, att göra explicit en annars tyst och oreflekterad kunskap. LÄS MER
24. Från förortsbetong till grönskande stad : En essä om min bildningsresa och yrkesroll
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Essän handlar om hur min bildningsresa har gått från en förort till Stockholm och vad som hänt mig på min bildningsresa till Linnéuniversitetet. Från betong till en grönskande stad. Funderingar om tyst kunskap och mitt yrkeskunnande som lärare och pedagog och vad som hänt under vägen och vad som påverkat mina val. . LÄS MER
25. Lycklig är den, vars arbete är en lek : Att skapa lust och undvika lustfällor i musiklekandet med förskolebarn
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Med hjälp av denna vetenskapliga essä undersöker jag hur man kan uppmärksamma och värna leken och glädjen i musicerandet med förskolebarn. Detta belyser jag inte enbart ur barnens perspektiv utan även ur mitt eget och mina kollegors. LÄS MER