Sökning: "tyst och explicit kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden tyst och explicit kunskap.

  1. 1. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  2. 2. Knowledge management och förvärvande av tyst kunskap : Att skapa förutsättningar och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anthony Dahl; Anton Laine; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; tacit knowledge; tacit knowledge transfer; tacit knowledge acquisition; tacit knowledge sharing; Kunskapshantering; tyst kunskap; överförande av tyst kunskap; förvärvande av tyst kunskap; delande av tyst kunskap; kunskapsöverföring; kunskapsintensiva organisationer;

    Sammanfattning : Vi rör oss mer och mer mot ett kunskapssamhälle. Kunskap är en av de viktigaste resurserna för företag och för samhället. Kunskap bidrar starkt till organisationers konkurrenskraft och samhällets utveckling genom innovation. Om kunskapen hanteras korrekt och ändamålsenligt för den med sig konkurrensfördelar. LÄS MER

  3. 3. Skapa engagemang och förbättringar i processen för arbetsberedningar genom offensiv kvalitetsutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Louise Christiansson; Jeanette Lindlöv Johansson; [2023]
    Nyckelord :change management; communication; processes; tacit and explicit knowledge; TQM; work preparation; arbetsberedning; förändringsledning; kommunikation; offensiv kvalitetsutveckling; process; tyst och explicit kunskap;

    Sammanfattning : Byggsektorn behandlar en rad krav och regleringar. Detta för att både upprätthålla kvalitet i utförande men även i säkerhet för de anställda. Offensiv kvalitetsutveckling kan ses som riktlinje och ramverk för när företag genomför förbättringar och arbetar med kundfokuserad kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Våga vara kvar : En kvalitativ studie om hälso- och sjukvårdskuratorers arbete med suicidprevention

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Linnéa Franz; Molly Fredin; [2023]
    Nyckelord :Hälso- och sjukvård; Hälso- och sjukvårdskurator; Kurator; Socialt arbete; Suicid; Suicidprevention;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur hälso- och sjukvårdskuratorer i Region Skåne arbetar med patienter som har suicidtankar och med suicidprevention. Uppsatsen har tre frågeställningar: Hur arbetar hälso- och sjukvårdskuratorer med suicidprevention? Hur bemöter hälso- och sjukvårdskuratorer patienter med suicidtankar? Vilka strategier används av hälso- och sjukvårdskuratorer i arbetet med suicidprevention? För att besvara frågeställningarna utfördes sex semistrukturerade intervjuer med hälso- och sjukvårdskuratorer på olika sjukhus i Region Skåne. LÄS MER

  5. 5. The Role of ChatGPT in Knowledge-Creating Processes in Professional Service Firms

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Englund; Naomi Jayne; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Chatbot; ChatGPT; Knowledge creation; Knowledge management; Professional service firms; SECI; Artificiell intelligens; Chatbot; ChatGPT; Kunskapsskapande; Knowledge management; Professionella tjänsteföretag; SECI;

    Sammanfattning : New technology and digital transformations create disruptions for businesses, which new artificial intelligence (AI) technology is projected to do. Knowledge management (KM) and professional service firms (PSFs) play a critical role in the innovation-driven era of the knowledge economy. LÄS MER