Sökning: "universell utformning"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden universell utformning.
11. Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. LÄS MER
12. Tillgängligt lärande genom Universell Design för Lärande : Universell utformning inom svensk utbildningssektor
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the effects of Universal Design for Learning, UDL, has on accessibility in the Swedish school system. 12 semistructured interviews with teachers, special education teachers and school principals were conducted . LÄS MER
13. Från måsten till möjligheter : Fyra lektioner i tillgänglighet och dess aspekter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Vi har en stor utmaning framför oss eftersom världen vi lever i ej är utformad så att den passar alla. Ett av våra största hinder är att inkludera alla och bli mer tillgängligt för alla. LÄS MER
14. Implementering av barnkonventionen i översiktsplanering : En fallstudie av utvecklingsplan Porsön
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : I Sverige ratificerades barnkonventionen för över 30 år sedan men barnrättsfrågor får än idag inte tillräckligt med uppmärksamhet. Barn får mindre och mindre plats i stadsmiljöer och deras rörelsefrihet och tillgång till grönområden minskar. LÄS MER
15. ”Jag vill ju bara leka som alla andra”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. LÄS MER