Sökning: "utbildning intervju frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden utbildning intervju frågor.

  1. 1. Barns Kulturella identitet inom förskolans utbildning : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de möjliggör för barns utveckling av en kulturell identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Felicia Fernqvist; [2023]
    Nyckelord :Cultural identity; Preschool teacher; preschool; qualitative interview; Kulturell identitet; förskollärare; förskola; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur förskollärare uppfattar sin bekvämlighet i undervisningen gällande barns kulturella identitet samt hur förskollärare uppfattar att de möjliggör för utveckling gällande ämnet inom förskolans utbildning, frågeställningen avgränsar syftet genom att lyfta fram det visuella arbetet genom lärmiljön. Studiens resultat bygger på en analys av fem stycken kvalitativa intervjuer som hölls med fem förskollärare som arbetar på olika verksamheter för att få ett varierat resultat. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om att undervisa inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. : En kvalitativ analys om lärares uppfattningar inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3 samt de ramfaktorer som påverkar undervisningen i ämnet .

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Jenssen; Ellen Svensson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; intervju; sexualundervisning; ramfaktor; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att belysa och analysera lärares uppfattningar om kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. För att besvara de formulerade frågeställningarna intervjuades fyra grundskollärare som under läsåret 22/23 arbetade som klasslärare i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till genuspedagogik : En kvalitativ studie om hur förskollärare anser att genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Maria Mejlon; Felicia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsstereotyper; lärmiljöer; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på genuspedagogik och hur genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning. De frågor som ställs är vad förskollärare har för tankar kring genuspedagogik i förskolan, vad för påverkan som lärmiljön och materialet har på genus samt likheter och skillnader som framträder i hur förskollärare använder genuspedagogiken i förskolans utbildning. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieungdomars upplevelser av sexualundervisning : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lórien Björkenholt; [2022]
    Nyckelord :sexualundervisning; genus; pedagogik; gymnasieskola; gymnasieungdomar; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa semistrukturerade intervjustudie är att synliggöra gymnasieungdomarnas upplevelser av sexualundervisningen under sin skoltid. Studien har genusperspektivet och det sociokulturella perspektivet som teoretisk grund. LÄS MER

  5. 5. Barns tal om musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emily Holmgren; [2022]
    Nyckelord :barn och musik; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. LÄS MER