Sökning: "vägledningsmetoder"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet vägledningsmetoder.
1. Brytpunkten mellan gymnasiet och vuxenutbildningen : En studie om hur studie- och yrkesvägledare stödjer elever från introduktionsprogrammen att navigera i fortsatta studier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studie- och yrkesvägledning utgör en central funktion för introduktionsprogrammens elever redan på gymnasiet. Men intresset för karriär och vägledning är ofta litet. LÄS MER
2. ”Det har varit värt att tvingats lära sig det här” : Studie- och yrkesvägledares upplevelser om e-vägledning under coronapandemin.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Utifrån semistrukturerade intervjuer och en tematisk analys utforskas studie- och yrkesvägledares upplevelser utifrån att arbeta under restriktionerna på grund av covid-19 pandemin. Vägledarna presenterar hur deras upplevelser om vägledning med hjälp av digitala verktyg är relativt goda, trots att det funnits en viss skepsis till denna typ av vägledning hos flertalet informanter innan de prövat på den. LÄS MER
3. HUR KAN MAN FÅ SPELARE ATT UTFORSKA EN SPELVÄRD
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I spel kan det finnas många olika sätt att vägleda spelare. Det finns metoder som är mer direkta såsom skyltar, karta och kompass. Det finns också de som är mer subtila med färger ljus och speciella objekt. LÄS MER
4. ”Maybe it’s a cultural thing” : En jämförelse mellan två universitets vägledningsverksamheter i Sverige och USA
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att identifiera betydande skillnader mellan vägledningsverksamheterna på University of Wisconsin-Whitewater och Umeå universitet. Ytterligare ett huvudsyfte är att ge förslag på hur studie- och yrkesvägledarna kan utveckla sina vägledningsverksamheter med utgångspunkt i de skillnader vi identifierat. LÄS MER
5. Vägledningsmetoder och insatser för preparandelever
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Preparandutbildningen är relativt nytt på gymnasieskola och det är inte alla gymnasieskolor som har denna utbildning. Inom vägledning på gymnasieskolor är studie- och yrkesvägledarnas metoder och insatser för preparandelever inte tydliga, vilket gör att man inte kan på ett strukturerat och överskådligt sätt kunna överblicka insatserna och metoderna. LÄS MER