Sökning: "växjö universitet svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden växjö universitet svenska.

  1. 1. Hur samspelar multimodala resurser i läromedel för svenska som andraspråk? : En kvalitativ studie med utgångspunkt i SFL:s metafunktioner

    M1-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för humaniora

    Författare :Curkic Asima; [2021]
    Nyckelord :Stödstrukturer; multimodalitet; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; Systemic functional linguistics SFL ; läromedelsanalys; bildanalys; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med studien var att undersöka förkomsten av olika typer av semiotiska resurser som har betydelse för förståelsen av texten i läromedel, med fokus på hur bild och text samspelar som stödstrukturer. Två läromedel i svenska som andraspråk för kurs 1, 2 och 3 framställda efter den aktuella läroplanen (Gy 11) undersöktes (Sätt full fart och Språkporten). LÄS MER

  2. 2. Determination of thermal conductivity for mastic asphalt by combining previously performed laboratory work and TASEF

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Byggkonstruktion och brand

    Författare :Martin Kruse Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Mastic asphalt; BPGJA-11; thermal conductivity; TASEF; FEM; Timber; Gjutasfalt; BPGJA-11; termisk konduktivitet; TASEF; FEM; Trä;

    Sammanfattning : Mastic asphalt is a material which in Sweden mainly is used as coating for bridges, parking decks, courtyards and terraces. Mastic asphalt is a material built-up by a combination of bitumen (a type of binder), well-graded aggregate (consists of both coarse and fine ballast), filler, sand and sometimes also fine graded macadam. LÄS MER

  3. 3. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något : En kvalitativ studie kring implementeringen av Agenda 2030 i tre svenska föregångskommuner med fokus på stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Anna Karlström; Julia Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Agenda 2030; implementation; possibilities; barriers; front-runner municipalities; Agenda 2030; implementering; möjligheter; barriärer; föregångskommuner;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur implementeringen av Agenda 2030 upplevts på en generell nivå och på stadsutvecklingsnivå, med fokus på möjligheter och barriärer. Analysen har skett med hjälp av material från kvalitativa telefonintervjuer har de tre föregångskommunerna inom arbetet med Agenda 2030, Malmö, Uppsala och Växjö. LÄS MER

  4. 4. "Välkommen med din ansökan!" : En studie av saklighet och opartiskhet i tillsättningar av universitetslektorat vid svenska universitet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ola Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :objectivity; impartiality; Quality of Governance; QoG; university; corruption; meritocracy; recruitment; objektivitet; opartiskhet; Quality of governance; QoG; universitet; korruption; meritokrati; rekrytering; anställning; Karlstads universitet; Linköpings universitet; Linneuniversitetet i Växjö; Luleå tekniska universitet; Umeå universitet; Örebro universitet;

    Sammanfattning : This thesis is about hiring processes in the university sector. More particularly, the focus is to identify if the employment of lecturers obeys the principle of objectivity, impartiality and meritocracy. The thesis is based on a so-called mixed method research. LÄS MER

  5. 5. Saying Hejsan or Suffering in Silence? : What experiences do International Students have of mental health issues while studying in Sweden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jayathu Amarasinghe; [2018]
    Nyckelord :International Students; Mental Health; Acculturation; Sweden; Psychology; Adaption; Integration; Freemover;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine international students’ experiences of mental health issues during their studies in Sweden. These experiences are seldom represented in academic literature, and thus this paper aims to recount international students’ experiences of mental health issues, the methods in which they handle those issues and the role that Swedish culture, people and institutions have played in those experiences. LÄS MER