Sökning: "vad är en personlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade orden vad är en personlighet.

  1. 1. Moroten och piskan : En studie med fokus på strategier för att främja elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jenny Lind; [2024]
    Nyckelord :didaktiska val; gymnasieelever; lärarens betydelse; motivationsstrategier; studiemotivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån tidigare forskning kartlägga de faktorer och didaktiska val som bäst främjar gymnasieelevers studiemotivation för att sedan undersöka om detta även gällde “mina elever” som jag undervisar i ämnet psykologi, och vad jag som lärare utifrån mina didaktiska val och mitt ledarskap kan göra för att främja deras motivation. Den teoretiska utgångspunkten för studien baseras på tidigare empiri inom studiemotivation samt utifrån den sociokognitiva ansatsen. LÄS MER

  2. 2. Fysioterapeutisk allians i Basal kroppskännedom vid ätstörningsproblematik : Fysioterapeuters erfarenheter sett ur ett beteendemedicinskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cecilia Bjertoft; Helena Orveland; [2023]
    Nyckelord :alliance; behavioral medicine; body awareness; eating disorders; patient–therapist relationship; social cognitive theory; allians; beteendemedicin; kroppskännedom; patient–terapeutrelation; socialkognitiv teori; ätstörningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ätstörningar är allvarliga tillstånd och orsakar stort lidande för drabbade. Patienterna har störda uppfattningar om kropp och ätande samt upplevs svårbehandlade. Basal kroppskännedom utgår från kroppens rörelser, där kroppsmedvetenhet övas, tankar och känslor integreras. LÄS MER

  3. 3. Maskin eller människa - En undersökning av kravet på mänsklig medverkan vid AI-genererade alster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Cornelia Netteberg-Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I samband med teknologins framsteg och intåget av artificiell intelligens (AI) möter idag upphovsrätten flertalet utmaningar. Genom korta instruktioner och några få knapptryck kan vem som helst utnyttja teknikens kreativa möjligheter för att framstå som fantastiska konstnärer. LÄS MER

  4. 4. Konsten att bygga en stark & värdefull varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Adwani; Moa Ekberg; Antonia Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Varumärkesidentitet; Varumärkespersonlighet; Design; Digital Storytelling; Reklamfilmer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur presenteras reklamfilmer av ett nytt varumärke för att bygga en stark och värdefull varumärkesidentitet? Syftet: Syftet med studien är att urskilja vad det är i Polestars reklamfilmer som skapar dess styrka i varumärkesidentiteten och hur reklamfilmerna porträtterar varumärkets identitet och personlighet. Denna studie syftar till att bidra med insikt och kunskap hur varumärken kan dra nytta av vikten att förmedla en stark varumärkesidentitet via reklamfilmer. LÄS MER

  5. 5. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER