Sökning: "vad är kärlek"

Visar resultat 16 - 20 av 198 uppsatser innehållade orden vad är kärlek.

  1. 16. Säsongskortshypen - en guldgruva för fotbollsklubbar : En undersökning om de motiverande faktorerna bakom köp av säsongskort hos de allsvenska Stockholmsklubbarna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hampus Viking; Fredrik Berggren Ennerfelt; [2022]
    Nyckelord :Season ticket holder; Season ticket; Motivation; Motivators; Football clubs; Football fans; Allsvenskan; Säsongskortsinnehavare; Säsongskort; Motivation; Motivatorer; Fotbollsklubbar; Fotbollssupportrar; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fotbollssupportrarna i Stockholm är kända för sin entusiasm, sitt engagemang och den emotionella anknytningen de har till sina klubbar.  Syfte: Studien syftar till att med utgångspunkt ur den kärlek och lojalitet som fotbollssupportrarna till AIK, Djurgården och Hammarby har, undersöka vilka faktorer som motiverar dem till att köpa säsongskort till lagens hemmamatcher i Allsvenskan. LÄS MER

  2. 17. Vem bryr sig om fansubs? : En explorativ studie över forskningsläget kring fanundertextning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :William Perung; [2022]
    Nyckelord :fansubs; fanundertextning; översättning; undertextning; anime; bibliometri; litteraturstudie; explorativ; översättningsstrategi; publiceringsverksamhet; kollaborativ översättning; fandom; fansubbing; fan subtitling; translation; subtitling; bibliometric; literature review; exploratory; translation strategies; publishing activity; collaborative translation; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker fanundertextning (fansubs) och består av två delundersökningar: en litteraturstudie som undersöker den befintliga akademiska kunskapen om fanundertextning och en bibliometrisk studie som undersöker fanundertextningsforskningens publicerings-verksamhet. Litteraturstudiens granskning utgår från artiklar som ger en omfattande överblick över fanundertextningens historia, arbetsprocesser och kännetecken. LÄS MER

  3. 18. Om sexualitet, samtycke och relationer är svaret – vad är då frågan? : En litteraturdidaktisk studie av implementering av nytt kunskapsområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Therese Sigvardsson; Vianne Haso; [2022]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; nytt kunskapsområde; svenska; litteraturanalys; kärlek; kön; sexualundervisning;

    Sammanfattning : Skolverket implementerar nytt kunskapsområde hösten 2022. Detta nya kunskapsområde kallas Sexualitet, samtycke och relationer och ska genomsyra alla ämnen, framför allt i svenskan. LÄS MER

  4. 19. Hbtqi-kärlek – en lösning på världsproblem eller din ensak? : En kritisk diskursanalys av legitimeringar av hbtqi-personers rättigheter på riksdagspartiernas webbplatser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofia Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; kritisk diskursanalys; hbtqi-frågor; riksdagspartier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad framställningar av hbtqi-personers rättigheter kan säga om Sveriges riksdagspartiers föreställningar om gruppen. Detta görs genom en multimodal legitimeringsanalys samt en kritisk diskursanalys av riksdagspartiernas webbplatssidor. LÄS MER

  5. 20. "Och jag tittade på hans ansikte. Det var total kärlek. (...) Du får bli ensambarn, det var det första jag sa till honom" : en kvalitativ studie om förlossningsberättelser på bloggar

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Elin Romberg; Stina Krautmeijer; [2022]
    Nyckelord :Bloggar; Förlossningsberättelse; Upplevelse; Förberedelse;

    Sammanfattning : Det finns ett behov hos gravida kvinnor att förbereda sig inför sin kommande förlossning. Barnmorskemottagningar strävar, genom basprogrammet och föräldrautbildningar, efter att utbilda och förbereda de blivande föräldrarna. Enligt tidigare forskning känner ofta kvinnor att de önskar få mer information. LÄS MER