Sökning: "vardaglig matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden vardaglig matematik.

  1. 11. ”Inte ens en knäckemacka får vara en trekant längre utan det är en jäkla triangel” : en vetenskaplig essä kring matematik och kollegialt oförstående i förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kerstin Kantare; [2013]
    Nyckelord :matematik i förskola; lustfyllt lärande; pedagogens roll; kollegialt oförstående; förhållningssätt;

    Sammanfattning : I min essä skriver jag om ett flertal spontana matematiktillfällen i förskolan. Jag vill att barnen ska få med sig så många positiva upplevelser som möjligt inom matematiken från sin förskoletid. Förskolans läroplan är tydlig med att matematik är viktigt på förskolan. LÄS MER

  2. 12. Den levande matematiken : En studie om hur lärare arbetar och anser sig uppfylla kraven för att göra matematiken till ett kreativt, kommunikativ samt ett vardagligt ämne.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Nilsson; Carolina Suomenniemi; [2013]
    Nyckelord :Matematik; kreativ matematik; kommunikativ matematik; vardaglig matematik;

    Sammanfattning : I denna uppsats får läsaren ta del av hur dagens lärare arbetar för att uppnå kraven i den relativt nya läroplanen Lgr11. Syftet med undersökningen är att ta reda på om, eller hur, lärare idag gör för att matematikundervisning i årskurs fyra, fem och sex ska vara kreativ, kommunikativ samt återfinnas i vardagen. LÄS MER

  3. 13. Bedömning – en pågående process? Hur lärare och rektor beskriver bedömning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josephine Lindblom; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; Bedömning som pågående process; Bedömningsunderlag; Lärarperspektiv; Matematik;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på bedömning i matematik sett ur ett lärarperspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur lärare och rektor på samma skola beskriver hur bedömning i matematik utförs, detta för att studera om bedömningen är en pågående process integrerad i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Hur förskollärare introducerar talbegrepp. En studie i förskola och förskoleklass.

    C-uppsats,

    Författare :Pernilla Scharp; Christine Liljestrand; [2011]
    Nyckelord :Förskollärare; talbegrepp; introduktion;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till vår undersökning ligger i att vi undrade över vilken matematik man borde introducerai förskolan, vilken matematik behöver barnen för att klara matematiken i skolan? Vi valde att begränsaoss endast till talbegreppen i och med att detta är en stor del av den grundläggande matematiken.SyfteSyftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar i förskola och förskoleklass omhur man kan introducera talbegreppen för barn. LÄS MER

  5. 15. Rekreation och utomhuspedagogik i tätortsnära skog : planering av skolskog och rekreationsanalys för Sätra, en stadsdel i Gävle

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Olof Olsson; [2006]
    Nyckelord :rekreationsvanor;

    Sammanfattning : This Masters Thesis includes a survey of recreational habits and the attitudes towards forests of the people of Sätra, a suburb of the city of Gävle. The study also includes the planning and design of a forest suited for education in the same part of the city. LÄS MER