Sökning: "vardaglig matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden vardaglig matematik.

  1. 6. Elevers lärande under undersökande arbetssätt : En observationsstudie i ett klassrum på lågstadiet

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linda Grolander; [2020]
    Nyckelord :kommunikation; lågstadiet; lärande; naturvetenskap; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilket lärande som sker när elever på lågstadiet arbetar med undersökande arbetssätt i naturvetenskap och utifrån resultatet diskutera didaktiska avväganden. Jag har observerat elevernas kommunikation i relation till uppsatta lärandemål när de utför naturvetenskapliga undersökningar i en klass på lågstadiet. LÄS MER

  2. 7. Hur barn får erfara matematik i förskolan : pedagogers uppfattningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Karlsson; Annie Petersson; [2018]
    Nyckelord :Vardaglig matematik; förskola; barns erfarande; medforskande pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrund I den här studien redogörs för hur viktigt det är att barn tidigt får möta matematik då deras grund för matematik kan läggas redan i förskoleåldern. Rapporter visar att elever i svenska skolor har bristande resultat i matematiktest, vilket gör det ytterst viktigt att börja stimulera barns matematiska erfarande redan i tidig ålder. LÄS MER

  3. 8. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Glosor i matte? : En kvalitativ studie om fem lärares användning av formellt/informellt matematikspråk samt om deras uppfattning om dessa två begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Karin Loite; [2017]
    Nyckelord :formell; informell; vardaglig; matematikspråk; begrepp;

    Sammanfattning : Språket i matematiken är speciellt på många sätt – det är abstrakt, precist och kan innehålla ord som även finns i det språket vi använder i vardagen. Också ord och begrepp som räknas som rent matematiska kan vara mer eller mindre korrekta beroende på sammanhang. LÄS MER

  5. 10. Att undersöka och tolka pedagogisk dokumentation : Hur synliggör pedagoger från en förskola barns matematiska lärprocesser?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Matilda Christiansson; Luisa Björkman; [2014]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; matematiska lärprocesser; textanalys och förståelse.;

    Sammanfattning : Att dokumentera barnens lärande och utveckling är en central del som förskolans verksamhet ska sträva efter. Det finns ett allmänt intresse för pedagogisk dokumentation i dagens förskolor eftersom det finns ett större behov av att synliggöra förskolans verksamhet. LÄS MER